Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Hansson
Ja det funkar.Det är väl den billigaste lösningen. Dock blir det ingen höjdar inträngning med fluss tråd.Jag har faktiskt ingen större erfarenhet av detta. Kan tänka mig att det kan bli problem när man svetsar tunnplåt.
En på jobbet skrev ett examensarbete om detta när han läste till svets ingenjör,kan höra med han om det e nått att ha..
Användarvisningsbild
av Ramon
Det vore schysst :D Återigen, tackar för all hjälp!
Användarvisningsbild
av Ramon
Hansson skrev:Ja det funkar.Det är väl den billigaste lösningen. Dock blir det ingen höjdar inträngning med fluss tråd.Jag har faktiskt ingen större erfarenhet av detta. Kan tänka mig att det kan bli problem när man svetsar tunnplåt.
En på jobbet skrev ett examensarbete om detta när han läste till svets ingenjör,kan höra med han om det e nått att ha..
Hansson, tror du att du kan höra med din kompis angående MiG-svetsning med flusstråd i bilplåt? Skulle vara schysst för jag funderar på att köpa en MiG snart, men tror inte att jag får tillstånd till att ha tub till den här hemma, bor nämligen i ett radhusområde (är det till Räddningsverket man skall vända sig till angående regler gällande lagring av gastuber? Eller vet någon här på forumet vad det är för regler som gäller?), för i så fall är det nog flusstråd som gäller... Förresten, varför skulle det kunna uppstå vid svetsning av tunnplåt? Att det inte blir någon höjdarinträngning, innebär det att svetsfogen inte blir så stark eller att ytan blir "knäckebrödig"?

Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
av Ramon
Ramon skrev:
Hansson skrev:Ja det funkar.Det är väl den billigaste lösningen. Dock blir det ingen höjdar inträngning med fluss tråd.Jag har faktiskt ingen större erfarenhet av detta. Kan tänka mig att det kan bli problem när man svetsar tunnplåt.
Hansson, tror du att du kan höra med din kompis angående MiG-svetsning med flusstråd i bilplåt? Skulle vara schysst för jag funderar på att köpa en MiG snart, men tror inte att jag får tillstånd till att ha tub till den här hemma, bor nämligen i ett radhusområde (är det till Räddningsverket man skall vända sig till angående regler gällande lagring av gastuber? Eller vet någon här på forumet vad det är för regler som gäller?), för i så fall är det nog flusstråd som gäller... Förresten, varför skulle det kunna uppstå vid svetsning av tunnplåt? Att det inte blir någon höjdarinträngning, innebär det att svetsfogen inte blir så stark eller att ytan blir "knäckebrödig"?

Tackar på förhand!
Har läst en hel del om svetstyper nu och hur man svetsar etc. Och kom fram till att jag någon gång framöver kommer köpa en svetsinverter (likriktare). Då slipper jag "problemet" med gastuber och tillstånd, sen så märkte jag efter att ha läst på en hel del att man kan använda en svetsinverter till väldigt mycket. Jag trodde bara att man kunde svetsa enklare saker med denna typ först, men noop, det går visst att svetsa riktigt grova arbetsstycken också, som grävskopa till traktor för att nämna något.
Användarvisningsbild
av ekib
Jag är nämligen sugen på en själv, men vet inte om de är bättre än en vanlig transformator. Om du köpt någon kan du väl skriva några ord
Användarvisningsbild
av Ramon
Nepps, har inte köpt någon än, men jag kan svara på din fråga ändå :D

Enligt vad jag läst så är en likriktare bättre än en transformator på flera punkter. Till en transformator finns det ett ganska litet elektrodutbud, man är ganska så bunden. Till en likriktare är utbudet tvärtom, väldigt stort. Du kan använda många fler elektrodtyper än till en transformator. Sen så blir inte svetsfogen lika fin och hållbar med en transformator.

Jag rekommenderar att du gör som jag gjort, att du köper den häftade handboken "El-svetsning" som finns på bl.a. Jula och Biltema. Den beskriver el-svetsning väldigt bra och visar hur man svetsar, hur man vet vilken slags el-svets man behöver osv. Kostar endast 99kr! Hett tips :D
av Hansson
Ja en likriktare är hel bra. Den väger ingenting mot en transformator. Har glömt bort att jag skulle kolla det där med migen... Man kan säga så här. Svets utan gas ger helt kass inträngning i grundmatrialet om du kör lite grova grejor.

Jag skulle köpt en likriktare. Lätt att ta med sig. Låg vikt.Tålig..

Höj
Användarvisningsbild
av Ramon
Perfekt :lol:
Ramon skrev:Jag har länge undrat vad det är för skillnad mellan olika typer av svetsar: gassvets, MiG, TiG, transformator, likriktare osv. Till vad använder man vilken typ, vilka material kan man svetsa i osv. Det är väl inte bara med gassvets som man kan "värma" saker? Kan man koppla till gas till t.ex. En MiG? Skriv helst lite för- och nackdelar också. Vilka typer måste man ha tillstånd för att ha hemma?
Det är främst det ovanstående jag undrar över. Jag vill kunna svetsa i bl.a. Bilplåt, kunna svetsa i många olika material (t.ex. Plåt, alu, rostfritt stål...), vill kunna värma t.ex. Fastrostade muttrar osv., diverse reparationsarbeten, tillverkning av verktyg, svetsa rör osv... Ja, i princip kunna svetsa allt möjligt så det håller. Sedan så är det ett plus ifall man ej behöver ha tillstånd för att ha svetsen hemma, eller förresten, är det svårt att få tillstånd till det, bor nämligen i ett radhusområde? Jag undrar alltså vilken svetstyp du rekommenderar för att kunna svetsa det jag är ute efter, har kikat lite på MiG/MAG-svetsar, de ska väl klara det jag vill? Svetsar MiG/MAG-svetsar starkt och hållbart?

Skulle vara mkt tacksam ifall du skulle kunna rekommendera någon specifik modell också, helst på Jula, bor ganska närma ett sådant varuhus. http://www.jula.se/butik/default.asp
Klicka på "maskiner" och sedan på "svetsning & lödning", till sist på "svetsar" i menyn till vänster.

Tackar på förhand :D
Mvh Ramon
Användarvisningsbild
av A80TD
En minisvets/butangasbrännare med piezotändning skulle väl kunna vara ett simpelt alternativ om du bara vill kunna t.ex. värma loss muttrar. Se Jula under rubriken lödkolvar. Kan säga att jag har sett proffsigare (dyrare) modeller på bilverkstäder, så kolla runt lite hos andra butiker också. Och förstås, en riktig gassvets kan du ju svetsa/löda/skära med också.
Om jag inte minns fel så brukar man använda följande portabla svetsar på jobbet (för att svetsa med pinne): Kemppi Minarc 150 eller Esab Caddy Professional LHN 200. De har bra prestanda trots att de är små och lätta, men jag gissar att de är lite dyra.
Användarvisningsbild
av Ramon
Tack för tipset! Får kolla efter någon butangasbrännare för att kunna lossa fastrostade muttrar. Men värmer de tillräckligt mycket? Vid vilken temperatur glöder t.ex. en järnmutter? Den ena muttern i vänster bakre bromsok satt fast som helsike i vintras, och vi var tvungna att värma en stund med gassvets tills muttern glödde illrött, då lossna den sakta men säkert med hjälp av en liten rörtång.

Du måste väl dra el från din egna[…]

Ja kanske blir lite klent om man kommer i lå[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]