Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av anp
Skatt på flygbränslet, borde ju kunna läggas på biljettpriset. Och det betalas väl fortfarande i Sverige om resenären är svensk?

Men det är väl som vanligt inte miljön som är bakgrundsorsak till dessa ständiga höjningar, utan förstärkning av statskassan.
Medelsvensson är lätt att skuld/skattebelägga då denne sällan eller aldrig protesterar mot statens maktutövande. Att ge sig på stora bolag är nog inte lika lätt då de lättare kan försvara sig.

Adde, välkommen till skattesmitargänget.

// Veteranbilsägare och etanolist som sparar upp emot 10000 hårt beskattade kronor per år...
Användarvisningsbild
av Brainy
Adde: ptja du har ju reseavdrag till och från jobb och om jag inte misstog mig så höjdes väl tom det nu i samma veva så skaffa du en gammal volvo 240 som bara rullar och rullar så ska du se att du kanske även kan göra lite vinst på det hela :lol:

Matzen: Du tror allvarligt att något som bilismen betalar även skulle gå tillbaka och gynna densamme? :roll: ;)

Själv har jag tröttnat, jag tankar bara och försöker att inte tänka på det hela.
Vad skulle dom höja nu? 20öre per liter? privat kör jag drygt 1500mil per år, det ger 300kr om året, 25kr/mån. Det är banne mig bara en pissdroppe i havet som inte ens är värt att lägga kraft att gnälla på :)

mvh
Anders
av matzen10
Brainded skrev: Matzen: Du tror allvarligt att något som bilismen betalar även skulle gå tillbaka och gynna densamme? :roll: ;)
Nja..Jag hoppas och tror.. Men det kan ju inte bli sämre än den föregående regeringen resonerar jag!
Ta miljöblisrabatten på 10.000:-; ett incitament som är ok, sen kan man alltid diskutera importerad etanol. Och testcyklerna för biltillverkarna att nå under 120g/km.....

M V H
---> Matz
av Addekarlsson
Höjningen på reseavdraget kommer inte jag märka av förrns deklaration 2009, eftersom det är då först jag drar av för resorna 2008. Dessutom är en höjning med 50 öre patetisk, med tanke på drivmedelsprisernas uppgång dom senaste åren, och reseavdraget stått still under tiden.
En gammal 240 lär knappast dra mindre än en nyare diesel. :wink:
Sen vill jag ärligt talat ha nån form av komfort i bilen, eftersom vägarna här kan förväxlas med crossbana. :lol:

Bensinskatten upp 29 öre, dieselskatten upp 55 öre. Men då skulle fordonsskatten sänkas med 284 kr per år på dieselbilar oxå, så nått positivt kom det ju av detta, även om denna siffra oxå är patetisk..

I mitt fall, så kör jag omkring 1500 mil om året, och min sambo ligger på omkring 3500 mil om året. Totalt 5000 mil, det blir trots allt lite pengar.
Och med tanke på hur mycket av drivmedelspriserna som redan är skatt, så tycker jag det är helt bissart att höja den skatten ännu mer.
Men det är min åsikt, som jag står för, och den grundas på att jag som tidigare skrivet inte har några alternativ, om inte sambon och jag ska separera, sälja kåken med stor förlust, och jag flyttar till byn där jag jobbar.
Byta jobb skulle funka, om jag hittade ett annat jobb i trakterna med samma lön som jag har idag. Men hitta ett sånt jobb i Hoting? *dagens asgarv*

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag säger inte att det är rätt att höja skatterna, jag håller snarare med i att inte gilla det, däremot så orkar inte jag bry mig om det hela.

Måste du? du måste väl bara vänta till 2009 på att få det beviljat, bara be dina arbetsgivare (du som ekonomichef?) att dra 10% mindre av inkomstskatten eller vilken procentsats det nu blir för att du ska jämka det så får du bensinpengarna direkt i handen när lönen kommer. Smart va :) ;)

Angående komforten så håller jag helt med, jag skulle själv aldrig sätta mig i en 240. Speciellt inte om jag åker så många mil. Jag kommer också att välja en diesel nästa gång jag byter jobb till ett jobb där jag får tjänstebil.
Privat tror jag det får bli bensin ett tag till.

Vill du ha ett tips angående dieselbil så var jag mycket nöjd med den i min signatur.

/Anders som testat allt för likvida medel :lol:
av Addekarlsson
Att sänka löneskatten är ett alternativ för att få ut snabba pengar, men vara utan en större summa vid midsommar. :lol:
Sen får jag inte sänka löneskatten enligt lag. Det krävs beslut från skatteverket på såna saker. Höja löneskatten är helt ok däremot. (har noterat din smiley, bara förklarar för dom som inte vet detta, och blir sugna å att sänka löneksatten) :wink:

Vad gäller val av dieselbil, så blir det nån volvo. Men vilken har jag inte funderat på ännu. Ska se vad bilhandlaren bjuder för min 960 först, vilket jag kanske vet i eftermiddag. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Funk
Sänka löneskatten , i den mening jag tror du vill, kallas "jämkning" och går alldeles utmärkt..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Funk skrev:Sänka löneskatten , i den mening jag tror du vill, kallas "jämkning" och går alldeles utmärkt..

/Thomas
ser inte heller problemet. helt legalt. sen om det blir jobbigt med uteblivna pengar vid midsommar sa kanske det inte ska gnallas om att pemgarna kommer mycket efter tankningen.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jämkning neråt i skatt kan bara ske efter "lönekontoret" fått klartecken
(papper) från skattemyndigheten om att man jämkar pga resor eller
vad ni nu vill ange. Betalas det ut för låg skatt utan myndighetens
godkännende så begår lönekontoren skattebrott precis som Adde skriver.
Användarvisningsbild
av Brainy
igelkottar skrev:Jämkning neråt i skatt kan bara ske efter "lönekontoret" fått klartecken
(papper) från skattemyndigheten om att man jämkar pga resor eller
vad ni nu vill ange. Betalas det ut för låg skatt utan myndighetens
godkännende så begår lönekontoren skattebrott precis som Adde skriver.
Men då var ju problemet i vilket fall antagligen väldigt lättlöst.

NÄSTA! ;)

mvh
Anders

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]