Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Derank skrev:jag har då aldrig någonsin märkt mina däck ens, det funkar det med.
Det gör det absolut. Men det underlättar vid montering så slipper man känna på däcken hur dom satt tidigare. Vinterdäck är lätta att se och känna hur dom tidigare satt men sommardäck är svårare. I värsta fall får man ta fram skjutmåttet.
Min granne märkte inte sina så tillslut fans det inte två däck med liknande mönsterdjup .
Han hade blandat ihop fram bak i vänster höger totalt så inte ens rotationsriktningen var rätt.

Skickat från mobilen.
All felskrivning skylls på auto korrigeringen.
Vinterdäcken bryr jag mig aldrig om att märka då dom är så dåliga men sommardäcken får sig att en märkning. Jag skiftar alltid hjulen mellan axlarna så dom sommardäcken som satt fram förra sommaren sitter bak nu och så är det även rotationsriktning på mina sommarhjul.
Aldrig märkt upp däck. Mäter dem vid montering och monterar sedan på lämpligt ställe.
Lövet skrev:Aldrig märkt upp däck. Mäter dem vid montering och monterar sedan på lämpligt ställe.
Kör du dubb el dubbfria?
Är det en myt att man inte ska byta rotationsriktning på inkörda dubbdäck?

När ja och sambon blev i lag för mängder med år sedan då hade hon en Renault Clio med dubbade AGI däck (skiiiit). Första vintern monterade jag dom och det tog inte lång stund innan dubben i framhjulen var borta :shock: :shock:
Däcken satt rätt enligt märkningen på däckssidorna. Förmodligen satt dom inte rätt när dom var nya...
Bytte dom mot Hakka 7 och jag behöver inte skriva något mer, klass!
Ja dubben sätter sig åt ett håll så skulle dom sen helt plötsligt börja snurra åt andra hållet nästa vinter så dröjer det inte länge innan dom flyger ur. Sen rotations riktningen på sommardäck och dubbfria däck har väl störst betydelse för greppet regn/snö tror inte att det sliter däcken något mer om man sätter dom fel (rotation)
Lite skeptisk till detta. Om rotationsriktning var så viktigt skulle inte så många dubbdäck sakna uppmärkt rotationsriktning.
Alla dubbdäck har en rotationsriktning men det verkar vara upp till tillverkaren och göra den tydlig eller ej vissa står det klart och tydligt rotation men vissa får man att stå och leta i flera minuter innan man hittar rotationsriktningen. Men det allra lättaste är att kolla på mönstret på däcken.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]