skrothögen skrev:P210 skrev:Köper mycket via eBay och Aliexpress, säkert också uppe i +200 inköp, det man ska veta att det är speditören (posten/DHL/UPS eller vem som nu levererar som är skyldig att ta ut tullavgift/moms)
Hur fungerar det när man ex. köper en vara där det är fri frakt men slutsumman hamnar under 1400kr, vilket företag plussar på moms? Är det alltid samma typ Postnord?
P210 skrev:däremot tog de ut saftiga "administration/hanteringsavgifter" och då man inte var "registrerad som kreditvärdig" hos dem tillkom extra avgifter för att de skickar ut inbetalningsavier etc.
Skickade de hem en inbetalningsavi efteråt eller var du tvungen att betala för att få ut paketet?
Om jag köper t.ex ett par hörlurar för 20kr med fri frakt och det är speditören som ska moms'a in den åt mig, vet man vilket företag som gör det när det är fri frakt? Vilka har lägst administrationsavgifter?
Tackar för svar.
Senaste inköpet från USA.
Totalt inklusive frakt gick det på 2470kr, när det väl anlände till sverige så blev det behandlat av tullen och
det blev + 515kr totalt, 100kr för postens admininstationavgifter, 415kr för tull/moms
Slutsumma hamnade på 2985kr, hemma i sverige samma delar ca 3900kr. Även med tull/moms blev det ca 1000lapp billigare.
Man betalade tull/moms på posten innan man fick ut paketet. Blir som ett litet förskotsbettalning som de löser det med.
Ingen faktura hem som ska betalas
Eftersom jag köpte tre olika kit av delar så hamnade det över 1400kr, men hade jag beställt kiten en i taget tre dagar i följd så hade
det gått igenom och jag hade sparat ytterligare 500kr.
Köper du ett par hörlurar så kommer de troligtvis ramla ner rakt i brevlådan beroende på storleken, det kostar mer att behandla det
genom tullen än att släppa det igenom. Där kommer du inte betala nånting mer än det du ger för lurarna.
Har handlat grejer i varierande prisklasser.
Startmotor till båten från USA, 458kr +215kr frakt, bara och plocka upp hos posten ingen tull/moms alls.
Kurslitteratur från USA, 409kr +172kr frakt, ingen tull/moms
USB minnen micro varianten, klockor, power banks (bärbart batteri för att lada telefon), med mera med mera
Men priserna har legat högre än 20kr och det har gått bra.
Har bara fått betala tull/moms på grejer som har varit över 1400kr i det här fallet, annars inget alls