Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Att kunna söka på Google är ju inte samma sak som att kunna sortera bland sökträffarna och dessutom ta till sig och förstå svaret. Då blir det ännu färre som reder ut det. Så är det ju att meka med bilar också. Vi har ju minst en forumsmedlem som gärna ger sig på att mekar själv och sedan får han en massa följdfel som han frågar om. Bara för att man har fulkopior av VIDA så blir man ju inte bilmekaniker. Jag får en känsla av att folk gärna skaffar sig en massa verktyg för att de vill känna att de kan ge sig på vad som helst men sedan saknar de kunskapen. Och att köpa verktyg är lätt, att läsa och lära är besvärligt och inte så roligt. Detta gäller inom alla områden, inte bara bilteknik. Hur många är det inte som har en dyr systemkamera och som bara gör på grönt läge? :D
Användarvisningsbild
av Micce1980
Oj, Grönt läge på en systemkamera är ett stort no, no. Du lär dig snabbt andra funtioner, bara att Googla. :wink: Hehe *duckar* Nej då men framförallt, prova genom att ratta runt med kameran och prova dig fram och snart tar du bättre bilder än tidigare på grön inställning.

EDIT: Låna böckerna Digital Fotografi av Scott Kelby så lär du dig mycket. Inte varje dag man ger boktips förresten.
Användarvisningsbild
av Allinug
Hur mycket behöver man kunna om bilen om man bara har den till att köra fram och tillbaka till olika ställen?

De fel man haft på bilen och hur de yttrade sig kommer man ju ihåg och har man kvar samma bil så kommer ju inte just det felet tillbaka på ett tag, så för alla framtida fel på samma bil är man ju på ruta ett igen (förutom om det är följdfel). Så även om felsökningsmomentet i det hela skulle vara intressant så tar det ju ändå tid och om man då måste vara på jobbet (för att göra annan felsökning) och även behöver bilen, ja då blir det till att lämna in bilen. Men det är alltid lika intressant att höra vad som var felet och hur de kom fram till det.

Att skruva loss saker som sitter hårt tror jag inte är min grej. Värsta farhågan är att man kanske lyckas att få loss något till hälften, så att bilen som var farbar när man började inte längre skulle vara farbar. Ja, då står man där utomhus på gästparkeringen som ett avskräckande exempel och med ett intressant projekt framför sig att avsluta innan dagen är slut. :-O) Avleda nyfikna grannar... ringa verkstad... ringa bärgare... :oops:
Hur mycket behöver en bilägare kunna skruva är högst subjektivt för varje ägare men som minimum ska man enligt mig

- Ha körkort, säkert en självklarhet enligt de flesta
- Kunna göra en yttre och inre kontroll
- Kunna byta hjul vid punktering, du kanske inte har mobiltäckning eller hinner vänta på assistans
- Kunna byta lampor, man har ju ändå en av varje av de viktigaste med sig i bilen och råder det t.ex. snöstorm kan det vara livsavgörande för att se och synas
- Kunna byta torkarblad, av samma orsak som punkt som ovan
- Känna bilen och lyssna på den, kanske har det börjat vibrera någonstans, måste det åtgärdas omgående eller kan det vänta

Eftersom de flesta säkert fallerar redan på någon eller några av dessa punkter och att folk inte ens verkar kunna smörja en cykelkedja, än mindre byta en cykelslang längre har jag full förståelse för att folk lämnar in bilen när den börjar krångla.
av PTV
Historien är lika sann som att det är ljust om dagen och mörkt om natten och den lär för evigt vara inpräntad i huvudet.Stod i en mindre kö på macken för ca 20 år sedan när en yngre kvinna med en fyraliters glykoldunk frågade expediten om den passade till hennes bil varpå hon for ut och hällde i denna glykol.In kom tjejen igen efter en ny dunk när hon sa att det fortfarande inte syntes någonting vid kanten.Expediten och vi andra började nu undra vad som hände och denna expedit följde med kvinnan ut till bilen.Dom kom snabbt in igen med varsitt mer än egendomligt ansiktsuttryck när man kunde höra expediten säga, vad du än gör så starta inte motorn nu så ringer jag en bärgare.Tjejen hade uppenbart hällt all glykol rakt ner i motorn istället.Så kan det gå mitt i livet ibland. :D

För att inte tala om de två kvinnorna i sin lilla opel som tankade och tankade tills någon på macken tittade intresserad och frågade varför de tankade diesel i en bensinare.Gissa vilket spring det blev efter det på den macken.Jag minns väl emblemen på bakluckan på denna Opel och mycket riktigt så var det en bensinare och ingen diesel. :D

Eller snubben i Malmö som stod och rökte vid bilen medan han tankade.Gick in till kassan för att betala och sa till expediten att bensinen rann rakt ut under denna rökares bil när han stirrade ut genom fönstret.Lite som i en action film slängde han sig över disken, sprang ut och skrek, sluuuuta tanka, du har hål i tanken och denna bilägare stirrade på den stora bensinpölen under bilen som bredde ut sig mer och mer fortfarande med cigaretten i munnen.Allt slutade väl men minnet lär man väl bära med sig resten av livet.LOL :D
Volvo vill egentligen att man skall göra så lite som möjligt. Bara det faktum och domkraftsfästet på bilen och domkraften är gjorda för varandra, tyder på att Volvo vill att man avstår från att skifta däck mellan vinter och sommar. Domkraften är ju bara ett verktyg för nödsituationen, strängt taget. (vilken inte hindrar mig från att använda den två ggr per år)
av *pettson*
December 1990 ansågs svenska värnpliktiga män kunna läsa instruktioner och förstå dom. Men.. det funkade inte på alla.
Sjukvårdarna tappade ur oljan ur en valp. Tappade också av kylvätskan. Startade bilen och åkte iväg för att fira att man var klara först.. det tog givetvis stopp och som straff fick dom rulla omkring bilen till dom andra 5 servicestationerna. Efter detta tilldelades dom en vw pickup, luftkyld. Som dom kom på var tom på kylvätska.. dom toppfyllde den stolt genom att hälla i allt i hålet i ventilkåpan....
av PTV
*pettson* skrev:December 1990 ansågs svenska värnpliktiga män kunna läsa instruktioner och förstå dom. Men.. det funkade inte på alla.
Sjukvårdarna tappade ur oljan ur en valp. Tappade också av kylvätskan. Startade bilen och åkte iväg för att fira att man var klara först.. det tog givetvis stopp och som straff fick dom rulla omkring bilen till dom andra 5 servicestationerna. Efter detta tilldelades dom en vw pickup, luftkyld. Som dom kom på var tom på kylvätska.. dom toppfyllde den stolt genom att hälla i allt i hålet i ventilkåpan....
Japp, värnplikten var ett ögonblick i livet som framkallade diverse funderingar. :D

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]