Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Är det ok att poliser åker kollektivtrafik gratis utanför tjänsten på sin tjänstelegitimation?

Ja
12
43%
Nej
15
54%
Har ingen uppfattning
1
4%
En polis är ju typ jämt i tjänst.. Dom ska ingripa om dom ser nått allvarligt. Poliser är inte heller överbetalda.. Mig stör det inte alls att de åker gratis... De tillför en ökad trygghet i tunnelbanan.. Även om dom inte har uniform.
om jag stjäl på konsum och torskar så lär inte ursäkten jag har dålig inkomst duga.
jag har med sett snutar som ska ha tex gratis mat att de är polis har de valt själva så det är ingen ursäkt alls
ej heller att de gratisåker.
det är ej heller ok om jag stjäl soppa för att jag har dålig inkomst.

hasse
Poliserna har tydligen ändrat sitt beteende efter reportaget.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19885541.ab
Aftonbladet skrev:Nu betalar poliserna för sina privatresor
Efter Aftonbladets avslöjande reste bara ett fåtal på polisbrickan

"En polis som vi förra gången såg passera med polisbrickan stannade till
när han såg vår kamera bakom biljettkuren, han backade några steg och
valde nu att själv betala för sin biljett."
Gubbstrutt: Dålig jämförelse.. Du tillför inget på konsum vilket jag anser att en polis, även "ledig" sådan, gör på tunnelbanan.
Konsum är inte heller skattefinansierad vilket en stor del av kollektivtrafiken är. Vilket också gäller polisen.
En annan dålig del av jämförelsen är att när du handlar på konsum förbrukar du resurser och bidrar till en rörlig kostnad. Tunnelbanan åker som bekant ändå, och till samma pris, oavsett en polis med ombord eller inte.
XC90_Executive skrev:http://www.journalisten.se/nyheter/843- ... -pa-museum
843 journalister har hittills i år använt presslegitimation för att komma in gratis på Nationalmuseum i Stockholm.

Ja. se där. Det är visst marginalglidning lite överallt. Föga förvånande. I sak är väl ingen ursäktad, vare sig polisen eller journalister.
Kul om någon skulle lyckas sätta dit just de "journalister" som gjort reportaget när de smiter in på nått ställe på sitt pressleg!
Jag tyckte ju att det var OK att poliser åkte kollektivt gratis, eftersom de alltid är i tjänst.

För journalisterna som besöker museum gratis etc utanför tjänst tycker jag däremot det inte är OK. Det kan man tolka som muta: journalister får gå gratis på museum od och skriver sedan något positivt om detta, vilket då ger de som driver museum ökande intäkter genom ökat antal besökare genom gratisreklamen de fick genom att journalisten skrev om dem. Och om en journalist ska vara det minsta trovärdig och agera oberoende, så är mutor inget bra upplägg.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]