Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Jag som inte trodde att det skulle bli någon vinter i år!

Nu har vi fått 3-4dm nysnö sen igårkväll och det ska tydligen fortsätta snöa tills imorgon f.m.

Min maxhastighet idag ligger på ganska precis 50km/h, då har jag ändå varit ut på e4 och åkt (2-filig motorväg i trakterna).

Vet att jag läst att vissa här haft bmw, matzen10 bl.a. Vad tycker ni om dessa bilar i sånt här pass extremt väglag?
Den bil jag ganska regelbundet kör är en 525 touring utan antisladd och det går knappt att nudda på gasen utan att baken driver utåt. Min gamla 340 var inte i närheten av så känslig. Vad har ni andra för erfarenheter?

Nu ska jag försöka ta mig till Scandic hotell, ligger utanför stan. Lär bli en intressant resa fast den för mig bara är drygt 5km!

/Anders
av Daddan
Har en gammel beemer, 518i -85.

Hiva i några sandsäckar eller blytyngder bak så går det lättare!
av matzen10
Jodå, 528:an (1998) fick man allt smyga med! Även om det var antisladd..Antispinn skulle ha gjort susen vid de isiga rödljusen i city..

Men den vägde ju 1800 kg så den gick bra stadigt rakt fram dvs. inga panikbromsningar eller filbyte med moddsträng.
Men visst har höger bakdel svansat ut en och annan gång.
Hur som helst så tyckte min fru att den var obehaglig på vintern så därför bytte vi till Volvo AWD. Å andra sidan gasar hon hårt och bromsar sent, så det kanske inte är så konstigt att det vinglar till ibland. Numera har min bror det problemet (med sin fru alltså) :mrgreen:
Men vad jag saknar totalkomforten i den bilen! Inget vindbrus eller däcksljud. Inget stolsknarr. Och den skönt spinnande raka 6:an som dessutom bara drog 0,81 blandat! Och automaten som växlade sömlöst redan då, med 19000 mil på mätaren. När jag åker till brorsan och hälsar på brukar jag ta nycklarna och åka en bit bara för den nostalgiska känslans skull...

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Inga problem vid filbyte med snösträng? det är ju för tusan problem att byta fil även vid snösträng! Enda gången den där bilen går stabilt rakt fram är väl när vägen svänger :wink:

Det snöar f.ö. fortfarande här, börjar bli riktigt mycket snö.

Sen har det länge suttit en stor interaktiv skylt vid centrumpåfarten till e4-norrut utanför Gävle, ikväll var första gången jag såg den aktiverad.
Bilden blev riktigt dålig med mobilkamera, knäppt från bil och mörker men den där symbolen blinkade och det stod "varning snörök och halka"

Med tanke på att det inte ens var hjulspår ner till asfalten på E4 så var det väl ingen högoddsare att det skulle råda direkt. Men kul att se den aktiverad.

Bild

/Anders
av matzen10
Jo det är klart som tusan det blev problematiskt om man bytte fil under vinterhalvåret!! Man gör inte det med BMW mao!

Av någon anledning verkar snöovädren de senaste veckorna undsluppit större delar av Örebro.. Konstigt men skönt för en gångs skull :-) Är inte direkt avundssjuk på vädret och påföljande olyckor som sker omkring Gävle. Eller skåne för den delen..

---> Matz
av anp
matzen10 skrev:Jo det är klart som tusan det blev problematiskt om man bytte fil under vinterhalvåret!! Man gör inte det med BMW mao!

Av någon anledning verkar snöovädren de senaste veckorna undsluppit större delar av Örebro.. Konstigt men skönt för en gångs skull :-) Är inte direkt avundssjuk på vädret och påföljande olyckor som sker omkring Gävle. Eller skåne för den delen..

---> Matz
Inte för att du påstår det i ditt inlägg, men varför skylls trafikolyckor så ofta på vädret?
Vädret är ju som det är, sedan är det ju föraren som inte anpassat sin körning till rådande väder om en trafikolycka inträffat.
Användarvisningsbild
av Bosa
anp skrev:Inte för att du påstår det i ditt inlägg, men varför skylls trafikolyckor så ofta på vädret?
Vädret är ju som det är, sedan är det ju föraren som inte anpassat sin körning till rådande väder om en trafikolycka inträffat.
Vilket egentligen kan appliceras på i stort sett varenda olycka.

Sen är det väl fortfarande endel i den södra regionen av Sverige som kör med sommardäck. :shock:

Hej, Äldre V50 2007 var säteskläds[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Nu har jag plockat bort vattenpumpen. Den ser fin […]

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]