Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av KARDOX
En panna ger bäst verkningsgrad om hon får gå fullt eller inte alls. Om pannan däremot fiskör kommer du att få problem med koks i brännarkoppen vilket betyder att du får aska ur oftare, sedan får du igenslaggad och nersotad skorsten, samt stoft som lägger sig på tak och runt omkring. Däremot kanske du kan sänka framledningstempen men behålla maxlasten.
av I.H.P
7 minuter verkar kort, vad är start tempen?
Min panna går till 85gr och startar vid 65gr, har inte mätt gångtiden men tror att den är längre, men då kör jag oxå med mjukstart 30 mindre inmatningar innan den går över i fulleffekt.
//Björn
av rd350
Pannans termostat har jag ställt på 70 grader. Brännaren startar vid ca 75 grader och går till 85. Ställde ner tiden som skruven matar in till uppskattningsvis 10kw, då går brännaren 10- 11 minuter istället. Ska köra så ett par veckor och sen kolla hur det ser ut i skorstenen. Den lär ju i varje fall få längre gångtid till vintern....
Användarvisningsbild
av Vojje
rd350 skrev:Ställde ner tiden som skruven matar in till uppskattningsvis 10kw, då går brännaren 10- 11 minuter istället...Den lär ju i varje fall få längre gångtid till vintern....
Risken för att brännaren stannar p.g.a. otillräcklig pelletsinmatning ökar ju "snålare" du ställer skruven.
I synnerhet när brännarcykeln är lång.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]