Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Eftersom jag kommit i kontakt med dyslexi i mitt jobb så var jag tvungen att skaffa mej mera information om detta för ett tag sen.
Jag måste säga att forskningen har ju totalt rätt.
I Sverige används dyslexibegreppet ofta synonymt med läs- och skrivsvårigheter. Den här terminologin är missvisande och har fått många oönskade effekter.
Läs- och skrivsvårigheter uppstår av en rad olika skäl som ofta inte alls har att göra med dyslexi.

Förvirringen har sin grund i en sammanblandning av orsaker och symptom. På samma sätt som feber är ett symptom vid ett otal olika sjukdomar är läs- och skrivsvårigheter ett symptom med en rad olika orsaker, t.ex. invandrarbakgrund, dålig skolbakgrund, bristande träning, dåliga socio-kulturella möjligheter, ADHD, låg begåvning (allmänna inlärningssvårigheter), dyslexi (specifika inlärningssvårigheter), psykiska problem, sociala problem, hjärnskador och syn och hörselproblem.

Åtgärderna är olika och beroende på orsaken till problemen.
En dyslexiutredning består av tre huvuddelar: En strukturerad intervju, en bred kognitiv utredning och en utredning av färdigheter inom läsning, skrivning och matematik. Avhandlingen visar att den starkaste kognitiva funktionen* hos dyslexigruppen var visuell problemlösningsförmåga.
* Kognitiva funktioner består av input, minne, tänkande och output och är olika komponenter i vårt sätt att bearbeta information.

Sålänge man inte genomfört en diagnostik som finns på papper där man faktiskt blivit testad så att man inte har en annan anledning till sina problem, så avskyr jag att man kallar sej dyslektisk (oavsett vem och oavsett när). Just för att det används totalt fel som jag skrivit ovan.
Det är en hån mot riktiga dyslektiker att inte vara det, men att kalla sej det. Har man genomgått test och fått en diagnos så har ni mina sympatier.
Men det är ju en tacksammare etikett att glida in under än att säga att man har en mindre hjärnskada sen födseln eller sen en olycka eller vadsomhelst. Eller dålig syn som liten när man satt längst bak om så var fallet.

För mej är det inte skitviktigt att skriva exakt och korrekt i ett forum. Jag gör mina slarvfel och jag gör rena grammatikfel ibland. Vissa grammatiksaker kommer jag nog inte ens ihåg. Men jag undervisar inte i svenska så det är inga problem.
Jag har dessutom gått igenom dyslexitestet av egen vilja för att se hur det är, och jag kan avslöja att jag var inte dyslektiker och någon dokumenterad anledning till hjärnskada har jag inte heller funnit i mina journaler, inga andra kända anledningar heller. Så det verkar vara som jag känner bara och inget mer.
Att jag helt enkelt inte bryr mej nåt speciellt. Men jag sover lika gott om natten för det.

Jag lovar att vara helt korrekt i min svenska den dagen alla som lägger in frågor är lika exakta i sina beskrivningar över fordonstyp, mekaniska fakta såsom motortyp, växellådstyp, observationer kring frågeställningen och allt annat så frågorna blir så kompletta med fakta kring frågebilen som det är möjligt.
Det ger ett bra underlag till bra billiga svar.
Jag är inte särskilt rädd att jag måste börja plugga på min grammatik dom närmaste dagarna. :-)-)
av llesrof
Hasse63... det var ju synd att du inte läste allt jag skrev. Hade du, och andra, gjort det så hade ni förstått att det inte är dyslektiker jag försöker göra mig rolig över. Eller kan du ge ett exempel på där jag pekar ut dyslektiker och hånar dem bara för deras handikapp? Jag skrev till exempel att jag tycker att det är ett hån, alltså dålig stil, att skylla på dyslexi bara för att man är slarvig. Jag skrev detta:
Näe, det är inte dyslexi. Resten av inläggen brukar nämligen inte tyda på detta. Att skylla på dyslexi bara för att man är slarvig/nonchalant/skolkade eller fipplade med mobilen på svenskalektionerna, tycker jag är ett hån mot de som verkligen lider av dyslexi. Fast det är ju en bekväm och oftast oemotsagd ursäkt
.
Det är snarare så att jag med detta backar upp dyslektiker. Det är beklagligt att se hur du snabbt som tusan tar tillfället och gör dig till offer och martyr för att jag uttrycker att jag stör mig på att folk slarvar med hur de skriver. Jag har inte någonstans, varken i denna eller någon annan tråd, hoppat på dyslektiker. Inte någonstans.
av Fartdåre
Måste hålla med om att det slarvas väldigt med språket överlag.
Att kunna uttrycka sig någorlunda i skrift kan tyckas vara självklart för vissa.
Andra bryr sig inte och då är det slarv.
Somliga kan helt enkelt inte och kan kanske inte heller lära sig, då är det ett funktionshinder.

Skriver du som du pratar och inte bryr dig om hur det ser ut i forumet och dessutom tycker
att alla är idioter som inte förstår? Stanna kvar i tråden.

Är du dyslektiker eller har någon annan orsak till att du inte kan och känner dig påhoppad? Det är ingen
som hackar på dig men lämna tråden om du vill.

Tycker du som har läs och skriv svårigheter att det är lättare att läsa inlägg som....;skrivssåhär...--och isfär omjliga
atbeghroipa? Antagligen inte.
Stanna gärna kvar och kämpa för att få folk att bättra sig. Det gör det ju lättare för dig! Eller?

Jag själv har inte problem med stavningen men, däremot med meningsbyggnad. Kan ibland
vara väldigt tankspridd och okoncentrerad och då går det så illa att orden hamnar i fel ordning.
. och , hamnar ibland på ställen där man minst anar det.
Ser väldigt skumt ut och folk undrar...
Idag är problemet inte så påtagligt men förr var det väldigt svårt att komma på hur jag skulle
uttrycka mig skriftligt. Fick höra att jag hade inlärningssvårigheter när jag gick i skolan, men eftersom
jag kunde läsa och i viss mån skriva redan innan jag började första klass så var det nog inte så....
("Fem myror är fler än fyra elefanter" var ett fantastiskt barnprogram.)

Har fått mina felskrivningar påpekade för mig och känner mig inte särskilt påhoppad för det.
Ser det som ett tillfälle att lära mig göra rätt istället.
Kanske det handlar om personlig mognad? Att erkänna att det inte är bra och sedan ta ansvar för
att förbättra sig.

Mina tankar...

Nej, nu skall jag beställa en aux adapter till min stereo. Förlåt. Sterio.

Godnatt!
av llesrof
Fartdåre skrev:Måste hålla med om att det slarvas väldigt med språket överlag.
Att kunna uttrycka sig någorlunda i skrift kan tyckas vara självklart för vissa.
Somliga kan helt enkelt inte och kan kanske inte heller lära sig, då är det ett funktionshinder.

Skriver du som du pratar och inte bryr dig om hur det ser ut i forumet och dessutom tycker

Är du dyslektiker eller har någon annan orsak till att du inte kan och känner dig påhoppad? Det är ingen

Tycker du som har läs och skriv svårigheter att det är lättare att läsa inlägg som....;skrivssåhär...--och isfär omjliga
Stanna gärna kvar och kämpa för att få folk att bättra sig. Det gör det ju lättare för dig! Eller?

Jag själv har inte problem med stavningen men, däremot med meningsbyggnad. Kan ibland
vara väldigt tankspridd och okoncentrerad och då går det så illa att orden hamnar i fel ordning.
Idag är problemet inte så påtagligt men förr var det väldigt svårt att komma på hur jag skulle
uttrycka mig skriftligt. Fick höra att jag hade inlärningssvårigheter när jag gick i skolan, men eftersom
jag kunde läsa och i viss mån skriva redan innan jag började första klass så var det nog inte så....

Har fått mina felskrivningar påpekade för mig och känner mig inte särskilt påhoppad för det.
Kanske det handlar om personlig mognad? Att erkänna att det inte är bra och sedan ta ansvar för
att förbättra sig.

Mina tankar...

Godnatt!
"AUX-adapter" om man skall vara petig. Med bindestreck :D
av Fartdåre
llesrof skrev:
Fartdåre skrev:Måste hålla med om att det slarvas väldigt med språket överlag.

att förbättra sig.

Mina tankar...

Godnatt!
"AUX-adapter" om man skall vara petig. Med bindestreck :D
Tack...;)

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]