Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av pergrein
Jag har beställt mycket från ebay m.m och Fedex tar ALLTID tull/moms och man måste skicka kvitto till dom så det ta längre tid, undvik dom. Man ska ju alltid räkna med tull/moms när man köper något för att se som man sparar något på affären. Man slipper tullavgift upp till 1400kr och den varierar 0-20% på vad det är för vara. Momsen slipper man upp till 300kr av varans totala värde. När säljare märker dom som gåvor är ingen självklarhet att man slipper tull/moms. Som andra har sakt så betalar du när du hämtar ut paketet.

Jag köpte nyss ett par MC knäskydd från ebay (USA) för tot 1744kr och jag slapp tull/moms och hemma kostar dom 4990kr+frakt så man kan göra bra affärer. Kan även säga att än så länge har jag fått allt jag har köpt.
Men man ska nog ha att man kan bli blåst också men handlar man från ebay och kollar omdömen så ska nog allt gå bra...

Mvh
Per
av Cicaro
Beställer en del privat från utanför EU...

Det man får betala(de gånger de kollas i tullen, när är väldigt osäkert men räkna med att du ska betala) förutom priset plus frakten:
Moms: + 25%(bortsett från vissa varor med lägre momssats)
Tull: allt från 0 % till flera hundra % beroende på varutyp och avsändarland. För att veta vilken tullsats som gäller kan du kolla i Tarichttp://taric.tullverket.se/taric/bin/tagHuvudmeny.cgi. Inte ens då är det helt säkert eftersom klassificeringen av varor verkar godtycklig.(Fick bl.a. en rörförstärkare tullad som radio, helt olika tullsatser men orkade inte bråka).
Avgift för tullklarering brukar ligga på mellan 70 och 200 kr per försändelse..

Sen finns någon miniminivå på värdet när man inte behöver tulla fast man ska tror jag men osäker på om det stämmer...

Kan bli dyrt, men sällan som saker fastnar...

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]