Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Georg
Vadå korrekt moment eller orginaldelar eller reparationer enligt instruktioner……?....

J-a tjafs och bara påhittat för att någon ska tjäna pengar.

Tycker vi ska dela med oss av de billigaste, värsta, skitigaste och snabbaste mekartipsen som man kan ha nytta av och det utan massa fjoll som säkerhetstänk och kvalitet, typ laga rosthål med morsans surdeg en snöslaskig novemberkväll, liggande under bilen på en lutande parkeringsplats i ett bostadsområde i Örebro och bilen upphissad med en rostig orginaldomkraft. Naturligtvis utan skyddshandskar och pallbock…..

Specialverktygen kan slänga sig i väggen! Dags för skiftnyckeln, släggan och polygripens återkomst i verktygslådan…...

OK, här är mitt bidrag!

Säkringen har gått:

Sätt dit en kaliber 0.22-patron från ett salongsgevär. Passar precis.

El-prylen funkar igen och blir det överslag så smäller det.

Genialt: då både hör och märker man att det behövs kraftigare doningar, t ex kexchokladstaniol eller kapad tretumsspik.!

Dela med Dig och lura verkstaden.. :wink:
av *pettson*
Mitt bidrag..
Det innefattar hur man använder saker.
Avbitartång: Är en kraftig nagelklippare som alltid klipper av kabeln istället för att skala den.
Den kan orsaka tryckmärken i hårdare föremål men det är en ganska ovanlig händelse.

Domkraften: Finns i två utföranden för låg och för hög. Används med fördel till att skada bilen vid normalbruk för den opåläste.

Packningsskrapa: Mekanikerns alltiallo, borde väl användas till att skrapa bort packningar, men dom sitter mest så inihelvete, eller så är skrapan för slö, alternativt för stor. Används med fördel till att skrapa bort hundbajs från mekarskorna.

Roterande stålborste: Ett användbart verktyg som slipar bort rost, färg och även mekanikerns fingeravtryck på egna fingrarna.

Eltejp: Den är ett måste, används till att isolera kablar med. Men används större delen av tiden till att vara liggande och bli klibbig, fästa slangar, kabelstammar, stolar och annat med. Används även med en bit papper som knegarplåster. Förmodligen efter den roterande stålborsten.
Tror detta kan passa in här...

Ingefära för att täta kylsystem.
Vet inte om det finns några risker men vet att det fungerade på mina föräldrars Volvo 940.
Vet inte exakt vad som läckte men det försvann vatten från kylarsystemet. Vi testade först med "kylarcement" utan resultat men efter två kryddpåsar ingefära blev det mycket bättre.
Mina bidrag är inga omvälvande saker, men räddade mig ur akuta problem.

På väg till Lund i en gammal PV. Kylarvattnet försvann med någon liter per mil, hade bunkrat upp med några stora colaflaskor med vatten. Fick stanna med jämna mellanrum när tempen började bli hög o fylla på vatten. Med c.a 4 mil kvar insåg jag med endast någon liter kvar att fylla på att det inte skulle räcka, mitt i natten o inget öppet så kunde inte få tag på mer vatten. Lokaliserade ett litet rosthål på motorblocket där det var en stråle med vatten. Tog en liten träskruv jag hade liggande i bilen o skruvade i rosthålet. Den fick sitta i resten av livstiden för PV:n o funkade bra.
Anledningen till rosthålet från början var att det var min första bil o visste inget om att kylarvätska inte bara är för att klara kyla utan även behövs för rostskydd :oops:

Det här är väl en klassiker misstänker jag:
Min andra bil, en 142a, sent en kväll när jag verkligen behövde bilen så gick främre avgasröret (heter så?) av mitt på. Inget var öppet så krypandes under bilen lindade jag en uppklippt colaburk runt skarven, med lite ljuddämparpasta som tätning. Säkrade med något spännband jag hade liggande. Funkade bra flera månader, men till slut så hade skarven gnagt upp colaburken.
Jag hade en Volvo 440 för många år sedan. Alla som haft en sådan vet att detaljkvalitén kan lämna en del att önska. På förarstolens sida satt det en plastpanel och på denna panel satt det någon form av plastpinne som gick av. Det var någon form av styrplutt som gjorde att den mycket plastiga plastpanelen hamnade rätt och hölls i läge. Den plastplutten sprack och gick av redan första veckan jag hade bilen. BIlen var vid tillfället knappt 3 år gammal. Jag råkade titta för hårt på plastpanelen. Jag löste det hela genom att gå in bland några buskar och bryta av en pinne som jag täljde till lite och använde istället. Det höll under de 11 åren jag hade den bilen.
Det där med att täta kylaren funkar även med senap.
Körde rally i c klassen för många år sedan och kylaren började läcka i en lödning på 142:an en karl går förbi i servicedepån och mumlar något om att en gång använde jag senap, så fort iväg att jaga rätt på en tub och trycker ner allt i kylaren. Vi kunde i allafall köra klart tävlingen.
Alla sätt är bra utom dom dåliga :roll:
av *pettson*
Tja då kommer osökt frågan: Vad är ett mektips? För det är ju värstbästa mektipsen?
När nöden inte har nån lag så tja som sagt då är alla sätt bra utom dom dåliga. Men meningen är då att man ska fixa till det efteråt så att lagningen blir permanent.
Det är ju knappast några värstbästa MEKTIPS..
Man kan alltid pissa i kylaren vid vattenförlust. Har man ett trevligt fotbollslag brevid så blir det mer fyllt.
Man kan alltid fylla spolarvätskebehållaren med allt i princip som rinner, även piss, dock är det smidigare med sockersnålt (ifall man väljer läsk eller liknande) eftersom sockret kladdar. Öl fungerar utmärkt att tvätta rutan ifrån blod med, men är ett helvete dagen efter att få bort.
En brusten länkarm går att fixa med vanligt ståltråd och jäkligt god planering inför körningen, men även med en bit plywood och några skruv.

Nedan följer ett mektips i os klass som bör klassa in här. Om det är nöden som styr eller okunnandet vet jag inte dock.
Ber om ursäkt för att länken går till ett annat forum.
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=12188
Användarvisningsbild
av Funk
Öl fungerar utmärkt att tvätta rutan ifrån blod med, men är ett helvete dagen efter att få bort.
Är det bara jag som tycker det låter lite misstänksamt ? :D

/Thomas
Jag gjorde likadant när jag bytte kammar och vippor på en b28
det var en 245a glt 81a borrade hål med en hålsåg i torpedväggen
och tog ut kammen :D

Mvh/Roger

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]