Ramon skrev:Perfekt :lol:
Ramon skrev:Jag har länge undrat vad det är för skillnad mellan olika typer av svetsar: gassvets, MiG, TiG, transformator, likriktare osv. Till vad använder man vilken typ, vilka material kan man svetsa i osv. Det är väl inte bara med gassvets som man kan "värma" saker? Kan man koppla till gas till t.ex. En MiG? Skriv helst lite för- och nackdelar också. Vilka typer måste man ha tillstånd för att ha hemma?
Det är främst det ovanstående jag undrar över. Jag vill kunna svetsa i bl.a. Bilplåt, kunna svetsa i många olika material (t.ex. Plåt, alu, rostfritt stål...), vill kunna värma t.ex. Fastrostade muttrar osv., diverse reparationsarbeten, tillverkning av verktyg, svetsa rör osv... Ja, i princip kunna svetsa allt möjligt så det håller. Sedan så är det ett plus ifall man ej behöver ha tillstånd för att ha svetsen hemma, eller förresten, är det svårt att få tillstånd till det, bor nämligen i ett radhusområde? Jag undrar alltså vilken svetstyp du rekommenderar för att kunna svetsa det jag är ute efter, har kikat lite på MiG/MAG-svetsar, de ska väl klara det jag vill? Svetsar MiG/MAG-svetsar starkt och hållbart?
Skulle vara mkt tacksam ifall du skulle kunna rekommendera någon specifik modell också, helst på Jula, bor ganska närma ett sådant varuhus. http://www.jula.se/butik/default.asp
Klicka på "maskiner" och sedan på "svetsning & lödning", till sist på "svetsar" i menyn till vänster.
Tackar på förhand :D
Mvh Ramon
Svetsa alu med en mig är rätt svårt.Det blir sällan snyggt och tråden är så mjuk så man måste ha ett pushandpull hantag.En motor längst fram på slang paketet. Man måste ha en annan gas oxå "argon".
Tig står för Tungsten Inaktiv Gassvetsning, en metod som används där man har höga krav på hållfasthet och renhet. Ex: inom kärkraftsindustrin och offshore. Metoden används i dag vid svetsning av rör i undercentraler. Vid aluminium reparationer är metoden klart överlägsen.
Det är som gassvetsning ungefär.
köp en mig/mag med flussfyld tråd. Finns på jula esab. Då kan du svetsa bilplåt och sånt. Gastub måste du hyra om du inte kör med kolsyra.
Kolsyra funkar inte lika bra som misson som man använder vanligtvist