Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Här kan vi dela med oss av vanliga vardagsrecept på mat. Du ska helst ha lagat maträtten själv och gärna dela med dej av bra tips som kanske inte finns i kokboken.
Fisk, fågel, nöt- och fläskkött, vegetariskt eller lamm, spelar ingen roll. Bara det är gott o inspirerande!

Avancerade recept som är mer tidskrävande och lämpar sig till helg/fest finns i tråden "Receptbanken [avancerade recept]"
------
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
av matzen10
RAGGMUNK

Ingredienser

1,75-2 dl vetemjöl (en del tycker det blir mycket med 2 dl mjöl; en smaksak]
5 dl mjölk
2 st ägg
1,5 tsk salt
Ett uns av vitpeppar/svartpeppar
8 normalstora potäter (eller ca: 800g]
Smör till stekning
Bacon eller fläsk
Lingonsylt
-----------

1. Vispa ihop mjölk o mjöl i en ganska stor bunke. Blanda ner ägg, salt och ev. peppar. Skala potäterna och riv ner dem i smeten (du kan finriva eller grovriva eller göra både ock. Allt efter eget tycke o smak).
2. Hetta upp stekpannan och ha i lite smör. Ta ca: 0,5-1 dl smet till varje raggmunk. Blanda smeten mellan varven så inte all potatis sjunker till botten!
3. Stek i 3-4 minuter på varje sida (eller tills du tycker att raggmunken blivit frasig och fått fin färg).
4. Lägg upp raggmunkarna på en ugnsfast form och förvara i ugnen på 100 grader. Eller värm dem sedan en snabbis i micron.
5. Stek baconet/fläsket och lägg upp bitarna på ett hushållspappersark så fettet får rinna av.

Servera de varma och frasiga raggmunkarna med bacon/fläsk samt lingonsylt.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nåt som är gott och går snabbt att laga är min pasta med baconsås.

Har inget speciellt recept men det går till ungefär såhär:

1. Ta ett paket bacon (eller fler) och klipp i bitar direkt i en stekpanna med lite högre kanter.
2. Stek så att det blir lagom knaprigt och blanda därefter ev i lite hackad gullök som får brynas till tillsammans med baconen.
3. Häll på såsredningsmjöl (brukar själv använda Kungsörnens Idealmjöl), mjölk och grädde, (ju större andel grädde desto godare) och låt detta koka upp.
4. Sen är det bara att krydda efter eget tycke och smak. Soya, salt och vitpeppar brukar jag använda.

Servera med någon pasta och kanske sallad om man orkar. :wink:
Användarvisningsbild
av Guligan
Då kommer jag med en till supersnabb pasta/bacon-rätt.
Pestopasta med knaperstekt bacon

Till 2 personer
Pasta
1/2 burk pesto (100-150 gram)
1 paket bacon
0,5 dl grädde
salt, svartpeppar

* Sätt på vatten och koka pasta enligt anvisningen, salta försiktigt
* Skär bacon i mindre bitar och knaperstek
* För extra knaprig bacon - låt rinna av på en tidning eller hushållspapper
* Rör ner peston i den nykokta pastan
* Rör ner lite grädde för en rundare smak samt svartpeppar efter behag
* Servera direkt med det knaperstekta baconet som tillbehör

Öl eller isvatten passar bra som måltidsdryck. Lite rivna morötter till blir färggrant och naturligtvis nyttigt.
Här är ett recept som aldrig misslyckas.... samt att det är väldigt gott.

Fösrt till ena hälften av receptet: Fläskytterfilén..... denna blir bäst om man tillagar den på gasol/kol grillen under lock (själv använder jag gasolgrill) men det går utmärkt att tillaga den i ugnen oxå...skillnaden blir att ytan blir knaprigare/bättre på grillen....

Ta hela fläskytterfilén & lägg i en påse med valfri marinad kvällen innan

Väljer man att grilla så får man köra på lägre indirekt värme efter att ha sett till att köttbiten fått en fin yta (hög värme en kortare stund). På min grill brukar det ta ca en timma tills dess att probe termometern visar drygt 75 grader. Jag brukar oxå med jämna mellanrum pensla på en blandning av narinad/glace.
Väljer man ugn så är det väldigt enkelt.... lägg ytterfilén i en ugnssäker form, staniol som täcker & låt den stå inne i ca 170 grader i 1 timma 45 minuter.
Väljer man ugnen för köttet så är det suveränt att samtidigt stoppa in en form med potatis som får ugnsbakas (varva gärna med stora bitar av lök & sötpotatis & glöm inte att ringla på matolja & valfria kryddor), även denna form skall från början vara täckt av metallfolie...varmluftsugn hjälper & då blir både kött & poatis klara samtidigt (1 timma & 45 minuter).

Alternativ till ugnsbakad potatis är att rigga fritösen.... klyftpotatis med barbecue krydda passar väldigt bra till.

En god sås (eller vitlöksdressing) & en fräsch sallad till är inte heller fel.

Anledningen till att jag inte skrivit..ex; 600 gram av detta & bla bla ....är att det inte behövs.
av kottskrapa
Jag brukar göra pasta med spenat och kyckling.

Lagom mängd 8 minuterspasta
1 påse stuvadspenat
2 kyckling fileér

Kryddar kycklingen med de kryddor man gillar, jag brukar ha vitlök, chilli, salt, peppar, lite kanel och grillkrydda.
Börjar steka kycklingen samtidigt som jag startar pastavattnet.
Ställer in spenaten i micron samtidigt som pastan hamnar i kastrullen då spenaten tar ungefär lika lång tid i micron.

Sen häller jag av pastavattnet och blandar upp med spenaten direkt i kastrullen
Gör något som liknar tärningar av kycklingen och lägger upp i en djup tallrik.
Sen är det bara att lägga på lagom mängd pasta och röra runt det lite så det blir blandat.

Hur gott som helst och mättar riktigt bra
Brukar göra det till 2 personer men det är ju bara att väga av hur mycket pasta och kyckling man skall ha.
av Larzan
Lekande lätt:
Lappskojs. Snabb versionen. Gör Pulvermos och häll i en burk "Salta Biten". Blanda. Klart. (Nödmat som funkar för stressande föräldrar) Strimlad sallad till är gott.
Mer seriöst är hemgjord "riktig" mos. Rödbetor till så klart.

Wraps. Tunnbrödsrullar med olika fyllningar. Mos, kebabkött sallad och vitlökssås eller ris, tacokryddad färs , rödlöks ringar, sallad och tabasco.
av kottskrapa
Lappskojs brukar jag göra på bacon faktiskt..

Sen är det sjukt gott med kall julskinka som man har tärnat i det varma moset :D för att lägga till lite fler versioner

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]