Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Xotica
Finns ju en uppsjö av olika allergihämmande preparat. Det jag skulle rekommendera är att ni vid kontakt med läkare begär att få utskrivet Telfast 180 mg det ni sedan vid besvär gör är då att ni tex kan börja dosen med en tablett på 180 sedan tar ni halvor av denna tablett då det sammanfattat blir billigare än att köpa en lägre styrka =) det finns en delnings skåra på dessa så tar ni 90 mg dagligen under den värsta tiden. dessa tabletter håller 24h så ni är skyddade varje dag.

Mvh//Xo
Användarvisningsbild
av Kaxe
Har själv Telfast 120 mg och att den håller 24 timmar är en sanning med modifikation, tar jag en tablett på morgonen innan jag åker till jobbet så kan det bli så att jag måste ta en tablett igen vid 2000-tiden på kvällen och då har det gått c;a 13-14 timmar sen förra tabletten, har haft denna medicin sen den kom ut för x-antal år sen, hade föregångaren som hette Teldanex men den blev utbytt mot Telfast pga att den kunde ge hjärtproblem, jag själv var 30 år när jag fick min allergi, det kan alltså komma när som helst, har åckså rhinocort nässpray och livostin ögondroppar....fy f...n
av Xotica
Kaxe skrev:Har själv Telfast 120 mg och att den håller 24 timmar är en sanning med modifikation, tar jag en tablett på morgonen innan jag åker till jobbet så kan det bli så att jag måste ta en tablett igen vid 2000-tiden på kvällen och då har det gått c;a 13-14 timmar sen förra tabletten, har haft denna medicin sen den kom ut för x-antal år sen, hade föregångaren som hette Teldanex men den blev utbytt mot Telfast pga att den kunde ge hjärtproblem, jag själv var 30 år när jag fick min allergi, det kan alltså komma när som helst, har åckså rhinocort nässpray och livostin ögondroppar....fy f...n

Ja inte är det lätt alla ggr Har själv inte pollenallergi men kompisar har och de kör stenhårt med Telfast och för dem hjälper dem kanon iaf. de behöver inte några nässpejer eller liknande heller utan kör enbart på telfast. Kan ju diffa person från person förvisso.

//Xo
av Euin
Då ska jag komma med lösningen till alla era pollenallergiker.
Jag har haft ENORMA problem de senaste åren. Förra året var jag tvungen att vara hemma från jobb i flera veckor för jag bara inte kunde vistas ute. Fick sitta inne i kokandes hetta med fönstrena stängda för att ja överhuvudtaget skulle överleva...
Sen i höstas bokade jag tid med läkare och fick börja en vaccinationskur med en tablett som heter Grazax. Man tar en sån om dagen varje dag i 3 år. Sen är man helt botad. Läkaren sa att ja skulle känna en stark lättnad redan nu i år. Och shit, förutom grazax använder jag bara aerius och jag känner väldigt lite. Killar lite i näsan då och då och nyser en och annan gång men det är väldigt lindrigt i förhållande till förra året.

GARANTERAT rekommenderbart :)
Användarvisningsbild
av lilleman
Jaha då är det snart dax för den förbannade allergin igen :-(O)
nån här inne som har börjat känna av det?

mvh/Roger
Användarvisningsbild
av gundj
Grazax är inget undermedel för alla.
Du mâste vara utredd allergiker med reaktion mot just de ämnen grazax hjälper mot.
Frân FASS-"Frystorkad tablett för allergenspecifik immunterapi vid gräspolleninducerad rinit och konjunktivit"

Jag har varit allergiker sedan barnsben och är överkänslig mot fröer, pollen, blommor, pälsdjur mm mm.
Men, jag har aldrig undvikit dessa ämnen utan kört pâ piller sâ gott det har gâtt.
Det lite märkliga är att överkänsligheten har varierat och likasâ ämnena, t ex hästar och hundar tâlde jag utan bekymmer till jag var ca 30.
Oftast hjälper det med nâgot (billigaste) Cetrazin-baserad pillret och Lomudal ögondroppar. I nödfall tar jag till Rhinocort nässpray.
Ett piller om dagen när det behövs räcker för mig.
Användarvisningsbild
av ketto
kan ju säga så här att ja är täppt året runt! Vissa dagar är ena borren täppt medans andra dagar totalt täppt i båda!

Va till snokdoktorn före sommaren och han sa att de va en liten polyp, skulle prova me nässkölj och kortisonnässpray! Hjälper inte så mycke!

Kanske skulle ta skärbrännaren och bränna bort polypen???
av Cicaro
[quote="eccy243" Aerius.[/quote]

Det där är väldigt olika, för mig är det tvärtom även om jag hört fler säga samma som du, min pollenallergi var ett helvete fram tills jag fick aerius istället för receptbelagda clarityn, så den som har pollenallergi och inte tycker sin medicin hjälper skulle jag rekommendera att be läkaren testa en annan medicin också...

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]