Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DJ
Jag har en ESAB smashweld 180. Trefassvets på 180 A.

Den funkar prima och ger snygga och bra svetsar även för en amatör, men 180 A är en begränsning när man svetsar i tjockt gods. Kälsvets funkar ju alltid, men om du tänkt svetsa din grind med stumsvetsar så måste du ha mycket ström för att bränna igenom bra.

Tjockare än 3-4 mm tror jag inte jag fått den att bränna igenom på max ström. I vissa lägen kan du kanske svetsa runt om för att få det bättre.
Användarvisningsbild
av frilins
DJ skrev:Jag har en ESAB smashweld 180. Trefassvets på 180 A.

Den funkar prima och ger snygga och bra svetsar även för en amatör, men 180 A är en begränsning när man svetsar i tjockt gods. Kälsvets funkar ju alltid, men om du tänkt svetsa din grind med stumsvetsar så måste du ha mycket ström för att bränna igenom bra.

Tjockare än 3-4 mm tror jag inte jag fått den att bränna igenom på max ström. I vissa lägen kan du kanske svetsa runt om för att få det bättre.
Du får vara snäll och förklara orden "kälsvets" och "stumsvets"?
Användarvisningsbild
av DJ
Kolla bilden här:
http://www.jagrullar.se/forum/album_page.php?pic_id=179

Fogvinkel noll innebär att det är svårt att bränna igenom. Filar man åtminstone den ena delen spetsig så får man ett dike som man kan fylla upp med svets.

På så sätt kan man lättare svetsa hela godstjockleken utan jättestor ström, men det kräver mer sliparbete innan svetsning.

EDIT:
Jag använde nog begreppet kälsvets fel i mitt första inlägg.
Användarvisningsbild
av frilins
DJ skrev:Kolla bilden här:
http://www.jagrullar.se/forum/album_page.php?pic_id=179

Fogvinkel noll innebär att det är svårt att bränna igenom. Filar man åtminstone den ena delen spetsig så får man ett dike som man kan fylla upp med svets.

På så sätt kan man lättare svetsa hela godstjockleken utan jättestor ström, men det kräver mer sliparbete innan svetsning.

EDIT:
Jag använde nog begreppet kälsvets fel i mitt första inlägg.
Tack för förklaringen!
Jag brukar alltid slipa ner kanterna i 45 grader just av det skälet.
Tror du att jag kan klara mig med en mindre svets (1-fas 120A) med flusstråd så länge jag slipar ner kanterna?
Användarvisningsbild
av DJ
Jag är inte på något sätt en svetsexpert, men det borde väl gå.

Däremot har jag hört en massa dåligt om flusstrådssvetsar (men har aldrig provat sån själv).

Om man tycker det är dyrt med gastub till mig-gas kan man tydligen slakta en gammal kolsyresläckare som tryckkärl, på med en ny koppling, sen fylla den med ren CO2.
av Perra N
Det finns en kille från Skåne på blocket som säljer en Esab LKA 150 för 2500:-. Det är ju faktiskt ett helt ok pris, med tanke på nypriset. (4000)
Användarvisningsbild
av frilins
Perra N skrev:Det finns en kille från Skåne på blocket som säljer en Esab LKA 150 för 2500:-. Det är ju faktiskt ett helt ok pris, med tanke på nypriset. (4000)
Jag önskar du hade rätt men inte fanns det någon sådan nu när jag kollade blocket...
av Perra N
Redan såld!! Såg den igår vid 9-10-tiden. Under Verktyg Skåne.

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]