Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Teemu
Någon som har koll på detta med besiktningar? Har en husvagn som skall besiktas i år med slutsiffra 1 på reg.nr. Fick idag lapp ifrån vägverket att den skall besiktas senast juli 2006. Är det inte slutsiffran som anger inställelseperioden och sedan 2 månader före och efter? Kanske annat som gäller för husvagnar?
av Addekarlsson
www.bilprovningen.se skrev:Husvagn och lätta släp

Från och med den 1 april 2005 gäller nya besiktningsregler för motorcyklar och bildragna släp på max 3 500 kilo. Besiktning sker då med ett glesare intervall än tidigare.

Anledningen är att dessa fordon har betydligt färre fel än personbilar och dessutom inte körs lika mycket. Under 2004 infördes denna regel för fordon av årsmodell 1987 eller nyare, men från 1 april 2005 gäller denna regel även alla motorcyklar och bildragna släpvagnar av årsmodell 1986 eller äldre.
När är det dags att besikta?

Första besiktningen: Senast fyra år efter den månad som fordonet togs i bruk (se registreringsbeviset)
Nästföljande besiktningar: Två år efter föregående fullständiga besiktning.
Det är alltså inte regnr som styr, utan det är den månad vagnen togs i bruk första gången som gäller.

Mvh/ Adde
av Teemu
hur menar du då? Vagnen reg.besiktades 780925 och var i trafik första gången 781102. Alla siffrorna är månad + dag. Förstår inte hur det kan bli juli då?
av anp
Bilprovningen borde ju ha alla svar på diverse besiktningsfrågor?
av Perra N
Räknar de inte Juli som första månaden du kan besiktiga i din period? Sen är huvudmånaden september? Kan ha fel, men så är det med lapparna de skickar ut till personbilsägare iaf.
av Addekarlsson
Teemu skrev:hur menar du då? Vagnen reg.besiktades 780925 och var i trafik första gången 781102. Alla siffrorna är månad + dag. Förstår inte hur det kan bli juli då?
780925 är ditt "magiska" datum för vagnen eftersom den reggades då, och då blir det precis som Perra N säger.
Perra N skrev:Räknar de inte Juli som första månaden du kan besiktiga i din period? Sen är huvudmånaden september? Kan ha fel, men så är det med lapparna de skickar ut till personbilsägare iaf.
Exakt, vagnen är reggad september, då blir det besiktningsperiod juli-november, eftersom huvudmånad i detta fallet är september.

Mvh/ Adde
av Teemu
men det står på lappen från vv att besiktning senast juli. Borde väl varit november enligt era tankar eller är jag helt ute och snurrar?
av Teemu
surfade vidare förut och fann sedan info om hur det ligger till. Släp och husvagnar går tydligen på senaste besiktning. Då vår vagn var besiktad i juli sist så blir det alltså 24 månader ifrån det som avgör när nästa besiktning infaller. Då lärde iaf jag mig lite nytt idag med. :)
av Addekarlsson
Helt rätt Teemu, det är jag som förvirrar till det för mig själv. 24 månader efter senaste besiktning är alldeles rätt, ingen besiktningsperiod alls. *bankar skallen i bordet*
Det står ju till och med klart och tydligt i mitt citat från bilprovningen, vad som gäller. :lol:

Mvh/ Adde
av Teemu
akta bordet!!! :lol:

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Vad tråkigt! Förra veckan stal nå[…]

Fick pris på byte av batteri för total[…]