rampitsch skrev:Kul med alla byggen som sker, keep up the good work.
Sparkz: låt gärna lite fler bilder dyka upp, alltid trevligt att se.
*pettson*: Hur blev det i garaget? Som konstruktör vore det skoj att veta. Själv hade jag nog lagt in lite graftigare bärlinor av limträbalk och på så vis reducera antalet pelare kraftigt.
Lycka till båda två!
//Rampitsch
Hej.. ja nya skisser är klara och jag ska skicka iväg en förfrågan till några takstolstillverkare. Vi gör som så att vi river av tak och takstolar. Vi reglar upp väggarna så vi höjer vägglivet ca 60cm. Vi kommer att använda två olika takstolar, dels saxtakstolar över delen där den önskade billyften ska stå. Ändrar takvinkel ifrån 14 grader till 27 grader, det ger mej drygt 5 meter i takhöjd som är användbart vid saxtakstolarna( 5 meters takhöjd räknat 1 meter ut ifrån centrum mot varje sida). Nåt mera till nock. Sen är tanken att använda ramverkstakstolar på andra delen så att jag får en inredd kallvind ovanpå där jag inte måste ha takhöjden. Det bör ge mej drygt 2 meter takhöjd på kallvinden istället. Nu kan jag inte börja göra nånting förräns efter 15 sept då vi tagit över men jag är sån att jag måste skissa till det innan. Jag kan inte låta pengarna bara driva ut. Men iomed bytet av takstolar och uppreglingen av väggarna( som ändå måste göras för att isolera) (Samt flytt av bärlinorna utåt då) så ska jag slippa att ha en endaste onödig stolpe inomhus.

-) Även fixat nya isolerade slagportar om totalt 2.50x2.50, dom kostade 9600 inkl frakt. Var inne på stål/ plåtdörrar som smeden kunde gjort, men fick drygt samma pris för dom hos honom. Har även fixat 2 branddörrar (60min) Den ena som bra ytterdörr, inte allt för lättforcerad. Den andra som pannrumsdörr. Nu är ju såna svindyra, men fann två på blocket med udda mått. (90x2.40) Eftersom måtten inte spelar mej nån som helst roll så köpte jag dom. Nypriset är runt 6000kr/st. Men jag fick dessa för 1000kr/st helt nya inkl låskistor.
Har även hämtat tapeter, färg till inomhusfärg till garage och hus samt div tillbehör. Pengar springer iväg rätt snart.. Det blev runt 23.000 enligt listpris.
Som tur är så blev det inte listpris ;-// Fårnog ta och dra till med en hus/ garagetråd sen när jag kör igång så får vi se. Så jag inte stjäl plats här