Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Hej.

Jag har de senaste åren alltid använt Haglöfs tunneltält med dubbla absider.
Det är pappas som jag har lånat, nu har jag tänkt mig att köpa ett eget men hittar ingen modell som jag vill ha. Tunneltält med absider på båda sidor verkar ju vara helt borta ur sortimenten.
Att köpa annat än Haglöfs känns inte aktuellt då dom har grymt bra service! Jag fick en reva i tältduken ett par dm över marken efter att ha varit lite oförsiktig. Ett telefonsamtal senare så var det en ny dukbit samt speciallim påväg till mig per post. Helt gratis trots att tältet då nog var närmare 10år gammalt! :-O)

Men, jag kan som sagt inte bestämma mig för vilket tält jag ska ha och vi drar på semester lördag morgon. Dock så ska vi inte ut på någon vandring nu utan ska mestadels sova inomhus, ett tält vill jag ha med som backup/extra möjlighet. Så jag funderar på att gå och köpa ett tält för några hundralappar på ÖoB eller Rusta som jag sen kan slänga när jag kommer hem.
Är det någon som har erfarenhet av dessa "billiga" tält? Håller de regnet utanför? Någorlunda enkla att sätta upp ensam?

Ja jag vet att man får vad man betalar för, men jag är inte intresserad av att lägga 5000kr på ett tält utan att vara helt säker på att det är den modellen jag vill ha.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av gundj
Hur mycket är du beredd att lägga ut dâ? getout.se har just nu bra pris pâ nâgra modeller.
Vad ska du ha det till mer än denna resan?
Hur mânga ska sova i det?
Är vikten viktig?
Nordisk modell där man reser inner och yttertält samtidigt eller USA-modell där man tar var sak för sig?

Tält frân Biltema, Rusta, ÖoB av denna typen http://www.rusta.se/talt_sarek_2_3_man_p75151043.html funkar ofta mycket bra sâlänge de inte ska bäras mer än frân bilen och sâ länge det inte regnar för mycket o länge.

Haglöfs som tälttillverkare är väl passé nu, men Hilleberg, Fjällräven, Bergans, m fl har ju breda sortiment.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har alltid haft separat innertält, men är nog inte riktigt säker på vad skillnaden blir i praktiken? Varför vill jag ha det ena före det andra mer än att det är bekvämt att inte behöva sätta in ett innertält?

Det jag tänkt köpa nu eftersom jag inte kan bestämma mig är ett billigt tält som jag kan tänka mig att hiva när jag kommer hem.
Men det tält jag vill ha ska vara ett 4-mannatält, användas vid allt från övernattning på campingar till på fjället i full storm. Jag har suttit på en topp i fullt oväder, när "grannarnas" fjällräventält av äldre modell slets sönder så kan jag säga att det var mycket skönt att ha ett tält som stod pall :)
Så, som du märker av mitt användningsområde så ja, vikten är viktig. Speciellt som jag vill ha ett fyrmannatält för att kunna använda det mer än vid bara vandringarna då vi oftast bara är 2 personer.

Så vad gäller dyrare tält så kommer jag att gräva vidare innan jag slår till på något, hade tänkt mig max 5k, lär man köpa hillebrand för att få något bra så lär det bli dyrare.

Låter som jag får hoppas på bra väder nästa vecka ;)
Användarvisningsbild
av gundj
Med "nordisk modell" pâ tältet fâr du fördelen att innertältet är torrt efter resning i regnväder.
Ett tunneltält av modell H-berg, Fjällräven, Bergans, reser man ensam pâ en minut efter lite övning.
Självstagande kupoltält tar lite mer tid men har ju fördelen att funka även pâ hârda underlag.

Att tält blâser sönder pâ fjället beror oftast pâ att de är felresta helt enkelt. Antingen fel pga vindriktning eller inte ordentligt uppstagade.
Ett kvalitetstält frân en nordisk tillverkare hâller för det mesta, visst finns det skillnader men inte jättelika.
Hilleberg kostar som sagt en del men ger oxâ kvalitet för pengarna, deras tält i Kerlon1200 är dessutom lätta.
http://www.northstar.se har tagit fram en kopia som är rimligt prissatt, men med sämre prestanda sâklart.
Bergans ger valuta för pengarna om än att deras ofta är lite lâga i innertältet.

Kolla http://www.utsidan.se där säljs en del bra tält begagnade o sâ blocket sâ klart.
Användarvisningsbild
av Brainy
Tack, det låter som du har bra koll. Tacksam för allt tips jag kan få!

Aha, då är jag med på vad du menar. Du menar att på usa-modellen reser jag först innertältet och sen yttertältet?
Haglöfstältet reser jag först yttertältet och sen hänger jag upp innertältet i det, så innertältet blir aldrig blött där heller, trodde det var så du menade med usa-modell.

Begagnat tält tänker jag inte köpa, med tanke på hur länge de verkar hålla så är det bättre att lägga några kronor extra, inte mycket per år.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av gundj
Jag kanske inte var helt solklar i beskrivningen.
Men jänkarna gillar att resa bara innertältet och sova i det om vädret tillâter, i vârat regnklimat vill man ju gärna ha ett skal över sig.
Bland andra Exped, GoLite och Vaude har tält med ingâng frân bâda hâllen och som ändâ är smidiga o inte skitdyra.
Jag har ett frân jack Wolfskin som dom tyvärr slutat sälja sopm är självstagande kupol med tvâ absider o ingângar, mycket praktiskt.

Mina favoritbutiker pâ nätet och IRL är http://www.addnature.com och http://www.getout.se, bâda svenska trots namnen.
Finns en del bra butiker i England oxâ med anständiga priser.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]