Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TheBree
Tomas och jag var inte bara på rally denna helgen. (Se denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36&t=40977 )
Vi var även på flyguppvisning i Älmhult. Och kameran vart med där också!

Har inte riktig koll på vad alla plan heter och sådär. Men ska göra så gott jag kan. Är det någon som har bättre koll än jag så kör på sen! :D

---
1
Bild

Detta planet ska tydligen vara en Pitts S2c. Som är byggt för att enbart flyga konstuppvisningar, eller vad de nu kallar de.

---
2
Bild

---
3
Bild

---
4
Bild

---
5
Bild

---
6
Bild

Många fina konster visade han upp. Loopar och twister och allt vad de nu heter.

---
7
Bild

---
8
Bild

---
9
Bild

Sen var det dags för en Tiger moth att visa upp sig.

---
10
Bild

Och så var han iväg!

---
11
Bild

Detta planet byggdes på 1930-talet. Och när andra världskriget var slut fanns det ca 7000 st av dessa.

---
12
Bild

Tiger Mothen byggdes främst för att gå som skolplan för blivande piloter. Så man skulle kunna säga att alla som flög Spitfiren började sin kärriär i ett av dessa.

---
13
Bild

Fina färger hade den svenska versionen! Anledning: Det fanns ingen radio i dessa så därför var det bra om piloterna hade koll på varandra när de tränade.

---
14
Bild

---
15
Bild

Det går att göra fina konster också!

---
16
Bild

---
17
Bild

---
18
Bild

En vacker konstruktion är det!

---
19
Bild

---
20
Bild

Och så kom det rikiga krigsplanet under andra världskriget: Spitfire!

---
21
Bild

---
22
Bild

---
23
Bild

Vackert?! - Ja.

---
24
Bild

---
25
Bild

Man kunde verkligen föreställa sig hur det såg ut på 40-talet över tex Engelska kanalen när 5 engelska Spitfires jagar 5 tyska Mässersmith (?) och kulsprutorna bara smattrade. Alla som sett filmen Pearl Harbour vet vad jag menar.

---
26
Bild

---
27
Bild

Och där lämnade han fältet och drog ner till Ljungbyhed. Fem minuter senare kommer....

---
28
Bild

Sveriges stolthet! JAS 39 Gripen

---
29
Bild

Så sjukt mäktigt var det när han kom in. Först kommer själva planet helt ljudlöst och sen när han flugit över så kommer allt ljudet i ett enda stort WRROOOOOOOOM!

---
30
Bild

För att få åka med i ett JAS måste man klara 9 G och det innebär flera månaders träning!

---
31
Bild

Och det går att flyga både upp och ner och ner och upp och höger och vänster och loop o allt på en gång. Och dessutom göra det i över 1000 km/h är än jävligare!

---
32
Bild

Att det är fel med krig vet alla men man kan ju verkligen inte göra annat än att imponeras av dessa!

---
33
Bild

Här flyger han förbi i 0,95 MACH. Alltså runt 1000 km/h!

---
34
Bild

Och sen sticker han lodrätt upp i skyn.

---
35
Bild

Viggen kan slänga sig i väggen. Jag ska ha ett JAS!!

---
36
Bild

Detta var det lätt coolaste av hela uppvisningen. Då bromsar han in och liksom planflyger eller vad det nu kallas, han flyger precis så sakta så att bärigheten från luften finns kvar och att han då inte tippar eller åker neråt och bakåt. Kändes som om det gick i 50 km/h men det gick säkert fortare. Och sen när han flugit så en bit så ger han max gas (kändes det som) och sticker iväg i full karetas på en sekund! Och de i ett öronbedövande ljud! Mäktigt!

---
37
Bild

Och sen drog han hem till Kallinge. Det tog väll typ 5 minuter att flyga den sträckan på typ 10-15 mil.

---

Kommentarer tas gärna emot! Och är det någon som vet något mer intressant om planen så är det bara att skriva på! :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
JAS Gripen var helt klart mäktig.
Ja man blev ju lite överraskad när han kom. Man stod först med ryggen emot och som TheBree sa så hörs det knappt om inte bakänden är vänd mot en, då det däremot hörs desto mer.

Om någon undrar varför just 0,95 Mach så beror det på att man inte får flyga i över ljudets hastighet på land. Alltså man får inte passera Mach 1.

Ska se om jag har några bra bilder att lägga upp också. Var lite svårare att fota med min kamera.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Mitt bidrag då.
Inte så mycket flygbilder. Känner inte att jag har nåt att tillföra när TheBree har lagt ut sina :)
Men det visades ju annat.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Fluffen
Bor vid såternäs så jag ser Jasen nästan varenda dag, kommer jäkligt lågt ibland och för ett jäkla oväsen. :x
Herculesen kommer också ibland och flyger över vårat, den är jag mer imponerad av än 39:an. :D
Var flottiljens dag i dag så de hade lite flyguppvisning där också med Jasen, tunnan osv men jag orkade inte åka och titta. :lol:
Användarvisningsbild
av TheBree
Oh, militära uppvisningar brukar vara väldigt kul och se på. Har varit på en sånn i Varberg som de brukar köra på sommaren där. Brukar vara intressant.

Är det föresten någon som har koll på den motorn som Tomas la ut bilder på (sista bilden), till vilket flygplan hör den? Kan tilläggas att det är en rolls royce-motor.
Vet dock inte så mycket mer om den.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]