Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Glömde, mät dimension på kulan samt längden på patronen så kan man kolla upp vilken kaliber det är, oftast står det även på undersidan av patronen.
Användarvisningsbild
av Amapola
Ammunition kan vara användbar i bra många år. Förutsättningen är då att den förvarats torrt. Men är det så att du är det minsta osäker på i vilken kondition ammunitionen är, ska den inte användas. Jag har själv erfarenhet av fuktskadad ammunition, där det inte syntes något misstänkt på patronerna. Vid skjutning klickade skottet, och så lång tid som 2 -3 sekunder senare small det. Det är inte behagligt att ligga och vänta på att skottet ska gå, men det är nödvändigt. Vad som hänt om jag gjort patron ur direkt, är väl inte svårt att räkna ut.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Amapola skrev:Ammunition kan vara användbar i bra många år. Förutsättningen är då att den förvarats torrt. Men är det så att du är det minsta osäker på i vilken kondition ammunitionen är, ska den inte användas. Jag har själv erfarenhet av fuktskadad ammunition, där det inte syntes något misstänkt på patronerna. Vid skjutning klickade skottet, och så lång tid som 2 -3 sekunder senare small det. Det är inte behagligt att ligga och vänta på att skottet ska gå, men det är nödvändigt. Vad som hänt om jag gjort patron ur direkt, är väl inte svårt att räkna ut.
Vet bara att den förvarats inomhus, men det är ju ingen garanti för att det varit fuktfritt.
Användarvisningsbild
av cybermunk
All information som behövs bör stå på botten av patronen där slagstiftet slår an mot patron eller om det e riktigt gamla patroner så kan det stå på sidan av patronen. Men som dom flesta redan sagt så är det bäst att ta kontakt med polisen och höra vad du/ni ska göra med den "blandade" ammunitionen. Då det troligen är en väldig blandning av olika kalibrar och laddningar. Mängden krut kan ju variera med ålder om jag inte har helt fel.

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]