Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
*pettson* skrev:Min far körde bakom ett fordon som betedde sej märkligt. Han kontaktade 112 och blev kopplad raka vägen till en polisbil som skulle vara i närheten. Med i närheten betyder uppenbarligen runt 4 mil bort. Hursomhelst, min far avvaktar bakom fordonet som nu börjar gå riktigt brett över den lilla vägen, som ren tur är det inga möten. Närmare ett samhälle gjorde den andra bilen en så yvig sväng att han åkte av vägen på fel sida, men av bara farten kom han upp igen som skjuten ur en kanon och slog ned i andra diket, men inte heller där stannade färden utan den fortsatte en bit därnere (4hjulsdriven pickup) och upp igen med en avfart som ramp. Bilen fortsatte nu in i ett samhälle, dock lite mera sansat. Precis innan man kommer in i samhället är det en 90graders kurva som nu pickupen tvärmissade, han missade också en mötande bil med några cm då bilen svänger i kurvan, men som sagt pickupen missar och åker diagonalt ut i terrängen. Pappa har hela tiden bilen i sikte och en polisman i luren som han rapporterar för. Bilen tar sej upp igen och rullar återigen, nu rakt in i samhället. Nu har min far misstankar om vem personen är och vart fordonet bör åka om det nu är den personen, han delger polismännen infon och dom sätter fart mot adressen. Min far följer efter bilen igen och mycket riktigt är detta den person som misstänktes och den stannar på exakt den platsen som han trodde. Precis utanför möts dom, ganska exakt 5 minuter efter det att föraren gått in så går polismännen in och naturligtvis blåser mannen så det gör utslag. Mannen omhändertas och får även göra utandnings och blodprov på stationen och på lasarettet.
Mannen tvärnekar till bilkörning och säger sej ha druckit hemma EFTER bilkörningen.
Summa summarum..
Föraren delges MISSTANKE om grov rattfylla och omhändertas tillfälligt, ingen polisman har sett honom köra omkring onykter. Därmed kan man inte gripa personen.
Nu snart en månad efter är det rättegång dit min far är kallad för att vittna om bilkörningen eftersom mannen nekar, naturligtvis kommer han att vittna (Vilket polismännen var förvånade över, för tydligen vill inte folk vittna). Under tiden får mannen köra bil som vanligt. Han har blivit observerad ett par ggr till körandes rejält illa, troligen onykter, av andra som tyvärr inte hunnit ta bilnycklarna eller på annat sätt hunnit hindra honom att köra.
Det är äkta svensk tandlös lag att låta honom köra som vanligt tills han är dömd... Vi får väl se vad som händer i rättegången..
När det påstås om s k "eftersupning" så ska det tas flera prover med olika tidsintervall för att se om alkoholhalten stiger eller sjunker.
Bevisläget är enkelt om polisen gjort sitt arbete på rätt sätt.

Men "nickedockerna" sitter i tingsrätten där är det endast domaren som är utbildad jurist. Resten, alltså nämndemännen är politiskt valda. Deras kompetens i juridikens värld kan ju ifrågasättas.

Det är vi själva som valt dessa personer.
Användarvisningsbild
av alex960
camaro69 skrev:
alex960 skrev:
camaro69 skrev:Det verkar vara något dom inte stämmer i storyn.

Ambulansrekvireringen och polisen sitter inte tillsammans. Samma person håller inte reda på polisbilar och ambulanser.

Jag hade däremot polisanmält händelsen. Så det hade fått utredas om personen som du talat med i telefon gjort sig skyldig till tjänstefel.
hej det är möjligt att polis och ambulans inte sitter på samma alarm central det vet inte jag men detta är vad jag fick till svar av (idioten) på länsalarm när jag ringde.som jag även nämde blev dom intervjuade av radio p4 kristianstad,om du vill så ska jag se om jag hittar ljudklippet på nätet då jag själv lyssnat på det och även är med själv.angående polisanmälan så är det inte vidare lönt då det mesta idag läggs ner pga BRISTANDE BEVISNING
Vadå bristande bevisning?
jag och kommunchefen diskuterade detta med någon chef på länsalarm men fick till svar att ända telsamtal dom hade om detta ärende var när kommunchefen ringde.ska man tolka hans svar så uppfattade jag det som om jag inte hade ringt överhuvudtaget,dom påstog att dom inte hittade något samtal mellan mig och aktuell teloperatör.därför är det inte vidare lönt och älta skiten men jag har ett annat förtroende för rättsväsendet idag.det viktigaste trots allt är att rattfyllot fick sitt straff(vad det nu blev)och ingen kom till skada därför är jag på sätt och viss glad att han körde på mig först
Telefonsamtalen till 112 och Polis spelas in.

Bevisningen är solklar i detta läge.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Tacka vet jag nödvärnslagen!! Vliket kunnat tillämpas i de fall både pettson och alex960 pratar om. Du får ju använda nödvärn för att skydda andra och tredje part!!

//David
av Cicaro
Duktigt gjort, jag hoppas du vågar ingripa igen, anmäl så personen som svarade på anropet blir utredd för tjänstefel. Det är fruktansvärt att någon kan ge det svaret hos 112. Jag har varit i kontakt med polisen några gånger p.g.a. misstänkt rattfylla(senaste gången juldagen när en bil inte klarade av att hålla sig inom ett körfält utan var på väg in i mitträcket omväxlande med utanför körfältet när han sedan var mycket nära att kollidera med en bil som körde om ringde jag). Då var den som svarade på länscentralen(11414 tror jag numret är) mycket proffessionell och var kvar i telefonen fram tills det att en patrullbil var på plats och hade vinkat in bilen för blåsning och kontroll.

Sen om det beror på att polisen hade ökat beredskapen under jul och nyårshelgen vet jag ju dock inte, men det är så det ska vara.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.