Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av etanolist
NCR skrev:Etanol-talibanerna krigar vidare!
Ni Oljemuppar är ju bara för gulliga..... Eftersom tråd i annat forum fullständigt ballade ur så ger jag mitt bidrag i samma stil här istället 8)
Hellre etanoltaliban än Oljemupp. :lol:

Bild
Bredband: http://www.svt.se/svt24/1998/980530/olja200.ram
Modem: http://www.svt.se/svt24/1998/980530/olja56.ram
av NCR
Bild

:D

Tillbaka till ordningen..

Så länge det inte tillverkas storbilar typ v70 (saab räknar jag inte hit då jag har haft flera saab och avskyr märket) med etanoldrift så kör jag vidare med min bensinbil. Dessutom är det i första hand leasingtagare som går med vinst när man kör saabs biopower. Jag känner att jag inte har nåt mer att tillföra i den här pajkastningen, som jag har bidragit till själv, så jag lägger nog ner min talan rörande vilket bränsle som är det mest optimala tills jag ser hur staten tänker sig det hela.
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
av Ronin
Så om man blandar 50/50 så bidrar man till båda era bilder ovan :shock:

Nej, ärligt så tycker jag att etanol är ett mycket intressant alternativ. Skulle gärna köra på det om jag vore säker på att det fungerade utan problem med en enkel konvertering.

Dock kan man inte låta bli att garva när man läser vissa inlägg på etanol.nu. Finns ju flera skojiga exempel där man ställer frågor till leverantörer i hopp om att få positiva svar om etanol i vanliga motorer. När man istället får ett besked som stämmer med vad bilindustrin säger så idiotförklaras företagen av etanolförespråkarna.

Ja, ja, får väl avvakta och se vad som händer. Just nu kostar bensinen där jag bor 8,90 kr/l och etanolen 6,95 kr/l så det lönar sig inte ändå.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ronin skrev: Dock kan man inte låta bli att garva när man läser vissa inlägg på etanol.nu. Finns ju flera skojiga exempel där man ställer frågor till leverantörer i hopp om att få positiva svar om etanol i vanliga motorer. När man istället får ett besked som stämmer med vad bilindustrin säger så idiotförklaras företagen av etanolförespråkarna.
Kan det bero på att man oftast får "goddag yxskaft" till svar på de frågor man ställer...? Kan du t ex förklara varför man i Sverige från Volvos sida godkänner max 15% etanolinblandning i sina bilar medans bilarna som rullar i Brasilien på samma specifikationer funkar alldeles utmärkt på upp till 25% inblandning............!?! Och ställer man just den frågan till Volvo så får man bara ett svävande svar tillbaka om att det har med klimatet att göra.........eler att de minsann har annat viktigare att göra och därför inte har tid att besvara frågan........

//David
av *pettson*
Nybbe_gefle skrev:
Ronin skrev: Dock kan man inte låta bli att garva när man läser vissa inlägg på etanol.nu. Finns ju flera skojiga exempel där man ställer frågor till leverantörer i hopp om att få positiva svar om etanol i vanliga motorer. När man istället får ett besked som stämmer med vad bilindustrin säger så idiotförklaras företagen av etanolförespråkarna.
Kan det bero på att man oftast får "goddag yxskaft" till svar på de frågor man ställer...? Kan du t ex förklara varför man i Sverige från Volvos sida godkänner max 15% etanolinblandning i sina bilar medans bilarna som rullar i Brasilien på samma specifikationer funkar alldeles utmärkt på upp till 25% inblandning............!?! Och ställer man just den frågan till Volvo så får man bara ett svävande svar tillbaka om att det har med klimatet att göra.........eler att de minsann har annat viktigare att göra och därför inte har tid att besvara frågan........

//David
allt är som vanligt... att experimentera själv och tänja dom gränser som är satta har i alla tider varit sååå hemskt..
men om inte nån varit på och tullat och tänkt.. utöver dom *stora*
då hade vi inte haft varesej gummidäck... flygplan.. eller för den delen kärnkraft eller andra mera eller mindre viktiga saker..
Inget bolag vill överhuvudtaget uttala sej då dom VET att man använder detta som källor och hänvisningar... ingen vill ta risken att vara den som kanske säger nåt fel.. istället då för att få folk att förstå att dom inte tar nåt ansvar för sina svar så gör man såhär..: Plötsligt vet man inte nånting... man har inte tid.. och man segar på allt... på så sätt vet ingen vad dom vet.. och allt är frid och fröjd.. :idea:
av Ronin
Nybbe_gefle skrev:

//David
Nej David.
Jag kommer inte att förklara varför Volvo Sverige säger 15% när Brasilien säger 25%? Det borde de själva få möjligheten att göra.

Och visst får man "goddag yxskaft" svar ibland. Men på t.ex. denna länk: http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.ph ... sc&start=0 ställs frågor till Bosch och Aeromotive med förhoppning att få ett positivt svar angående korrosion och slitage på delar i bränslesystemet. När trådskrivarna inte får det svar de hoppas på så är plötsligt dessa tillverkarna "Bakom flötet" o.s.v.

Det är lätt att tappa sin objektivitet när man brinner för något. Då är det också lätt att idiotförklara alla som inte tycker som en själv.

Däremot innehåller http://www.etanol.nu även många intressanta och objektiva inlägg. Har redan skickat länken till bekanta som "gillar att pilla under huven" :shock:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det är dock inte Volvo själva som sagt att deras bilar går bra på 25% i Brasilien utan merparten av den bensin som säljs i Brasilien innehåller 20-25% etanol och kallas för E22. Både bilar som säljs i Sverige och vad jag förstått i Brasilien går under "europaspecifikation". Men i Svea rike får man absolut inte ha mer än 15% etanol i en Volvo........därav min fundering som jag mailade Volvo om.

Att man sågade Bosch Sveriges svar anser jag som självklart! Var knappt ens något svar. Däremot gav Aeromotive en utförlig förklaring på skilnaderna på bränslena men fortfarande inget svar på frågan! Dessutom kan det parti där Aeromotive nämner att packningar tar skada strykas helt.......BSR konverterade 1997 (eller var det 1998) en 945 LTT åt Växjö kommun. Optimerade bilen helt för E85 och utförde ett mycket seriöst avgastest (vilket Vägverket verkligen inte gjorde). Den bilen har i dagsläget rullat mer än 18000mil på E85. Man har vad jag känner till inte behövt bytt en enda packning, slang eller ens plasttanken på bilen. Så myten att E85 fräter på packningar kan vi väl slå hål på!

Själv lyssnar jag på den praktiska erfarenheten och naturligtis ka man kritiskt granska allt men jag köper inte en förklaring eller ett svar där det bara står att "det går inte". Jag vill i så fall ha med i svaret varför det inte går. På samma sätt ska man naturligtvis inte bara säga att det går att köra alla bilar på etanol utan självklart även ange varför det går att köra alla bilar på etanol.

Sen är det av yttersta vikt att man inte bara tankar tanken full med sprit och tror att det räcker utan att tänka på att man måste få in mer bränsle i motorn. Det är då det är farligt!!!! Jag är själv inte så våldsamt hemma på att skruva med allt!! Jag är helt självlärd (hade en 240 GLT-81:a när jag var yngre... :lol: ) men är intresserad av motorer. Men att bygga om sin bil är enkelt!! Sen återstår det naturligtvis att se om bilen blivit nå mer miljövänlig eller inte då jag ej testat min bil hos andra än våra vänner på den statliga kontrollinstans som en gång om året vill klämma och känna lite på våra bilar 8)

Av det man läst skrivet av otrogna (eftersom jag tydligen är en frälst "etanoltaliban" så kan man väl likväl använda sej av detta ord.. :wink: ) tror folk att bilen exploderar om man tankar etanol!! Har själv "bara" varit alkoholist i drygt 1½år och lite över 2000mil konverterat och ca 1000 blandtankat (60% etanol/40% BF95) så är jag ganska färsk inom detta. Däremot så har jag med flera upptäckt att det finns väldigt mycket "skrämselpropaganda"! Man tar det med en nypa salt. Skulle man tro tillverkarna (i det här fallet Volvo, som gjorde min bil i slutet av 94) så skulle min stackars bil varit i omloppsbana för länge sedan pga att jag kör på etanol. Den går mycket bättre etanol än vad den gjorde på bensin!!

Visst blir man lite färgad av spriten!! Det ska jag inte sticka under stol med!! Har absolut inga problem med en debatt om detta,men då ska det vara konstruktivt, precis som det är här nu!!!

Men å andra hand så ger jag inte mycket för Folkhälsoinstitutets nya rön att snus ger cancer heller........jodå jag snusar!!! :lol:

//David
av *pettson*
Nybbe_gefle skrev:Det är dock inte Volvo själva som sagt att deras bilar går bra på 25% i Brasilien utan merparten av den bensin som säljs i Brasilien innehåller 20-25% etanol och kallas för E22. Både bilar som säljs i Sverige och vad jag förstått i Brasilien går under "europaspecifikation". Men i Svea rike får man absolut inte ha mer än 15% etanol i en Volvo........därav min fundering som jag mailade Volvo om.

Att man sågade Bosch Sveriges svar anser jag som självklart! Var knappt ens något svar. Däremot gav Aeromotive en utförlig förklaring på skilnaderna på bränslena men fortfarande inget svar på frågan! Dessutom kan det parti där Aeromotive nämner att packningar tar skada strykas helt.......BSR konverterade 1997 (eller var det 1998) en 945 LTT åt Växjö kommun. Optimerade bilen helt för E85 och utförde ett mycket seriöst avgastest (vilket Vägverket verkligen inte gjorde). Den bilen har i dagsläget rullat mer än 18000mil på E85. Man har vad jag känner till inte behövt bytt en enda packning, slang eller ens plasttanken på bilen. Så myten att E85 fräter på packningar kan vi väl slå hål på!

Själv lyssnar jag på den praktiska erfarenheten och naturligtis ka man kritiskt granska allt men jag köper inte en förklaring eller ett svar där det bara står att "det går inte". Jag vill i så fall ha med i svaret varför det inte går. På samma sätt ska man naturligtvis inte bara säga att det går att köra alla bilar på etanol utan självklart även ange varför det går att köra alla bilar på etanol.

Sen är det av yttersta vikt att man inte bara tankar tanken full med sprit och tror att det räcker utan att tänka på att man måste få in mer bränsle i motorn. Det är då det är farligt!!!! Jag är själv inte så våldsamt hemma på att skruva med allt!! Jag är helt självlärd (hade en 240 GLT-81:a när jag var yngre... :lol: ) men är intresserad av motorer. Men att bygga om sin bil är enkelt!! Sen återstår det naturligtvis att se om bilen blivit nå mer miljövänlig eller inte då jag ej testat min bil hos andra än våra vänner på den statliga kontrollinstans som en gång om året vill klämma och känna lite på våra bilar 8)

Av det man läst skrivet av otrogna (eftersom jag tydligen är en frälst "etanoltaliban" så kan man väl likväl använda sej av detta ord.. :wink: ) tror folk att bilen exploderar om man tankar etanol!! Har själv "bara" varit alkoholist i drygt 1½år och lite över 2000mil konverterat och ca 1000 blandtankat (60% etanol/40% BF95) så är jag ganska färsk inom detta. Däremot så har jag med flera upptäckt att det finns väldigt mycket "skrämselpropaganda"! Man tar det med en nypa salt. Skulle man tro tillverkarna (i det här fallet Volvo, som gjorde min bil i slutet av 94) så skulle min stackars bil varit i omloppsbana för länge sedan pga att jag kör på etanol. Den går mycket bättre etanol än vad den gjorde på bensin!!

Visst blir man lite färgad av spriten!! Det ska jag inte sticka under stol med!! Har absolut inga problem med en debatt om detta,men då ska det vara konstruktivt, precis som det är här nu!!!

Men å andra hand så ger jag inte mycket för Folkhälsoinstitutets nya rön att snus ger cancer heller........jodå jag snusar!!! :lol:

//David
ett bra inlägg men ett faktafel inte viktigt i ämnet men ändå.... :wink: Svensk bilprovning är inte ett heltstatligt företag som man kan tro.. och frågar man dom så är dom inte ett dugg statliga.. :???: ..

AB Svensk Bilprovning ägs till 52 procent av svenska staten och till 48 procent av ett antal intresseorganisationer. Antalet ledamöter i styrelsen regleras i ett aktieägaravtal mellan ägarna. Enligt avtalet skall styrelsen bestå av ett ojämnt antal ledamöter, högst nio. Staten har rätt att utse ordförande i styrelsen samt hälften av övriga ledamöter, det vill säga totalt högst fem ledamöter. Övriga aktieägare utser resterande hälft av övriga ledamöter, det vill säga högst fyra ledamöter.

Minoritetsägarna (48 procent) utser fyra ledamöter i styrelsen på följande sätt:

Motorbranschens riksförbund (MRF) å ena sidan och bilförsäkringsbolagen (If skadeförsäkrings AB, Trygg Hansa, Folksam, Länsförsäkringar Sak AB och f d Ansvar Sak under avveckling) å andra sidan, som tillsammans svarar för hälften av minoritetens andelar utser vardera en ledamot.
De ägarföretag som representerar yrkesbilismen ( Bussbranschens Riksförbund, Åkeriföretagen och Taxiförbundet) utser en ledamot.
De ägarföretag som representerar privatbilismen (Motormännen, Motormännens Helnykterhetsförbund och KAK) utser en ledamot.
Användarvisningsbild
av Mysko
Varför gör statoil reklam för e85 som om det vore allas lösning?

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Vad tråkigt! Förra veckan stal nå[…]

Fick pris på byte av batteri för total[…]