Det är dock inte Volvo själva som sagt att deras bilar går bra på 25% i Brasilien utan merparten av den bensin som säljs i Brasilien innehåller 20-25% etanol och kallas för E22. Både bilar som säljs i Sverige och vad jag förstått i Brasilien går under "europaspecifikation". Men i Svea rike får man absolut inte ha mer än 15% etanol i en Volvo........därav min fundering som jag mailade Volvo om.
Att man sågade Bosch Sveriges svar anser jag som självklart! Var knappt ens något svar. Däremot gav Aeromotive en utförlig förklaring på skilnaderna på bränslena men fortfarande inget svar på frågan! Dessutom kan det parti där Aeromotive nämner att packningar tar skada strykas helt.......BSR konverterade 1997 (eller var det 1998) en 945 LTT åt Växjö kommun. Optimerade bilen helt för E85 och utförde ett mycket seriöst avgastest (vilket Vägverket verkligen inte gjorde). Den bilen har i dagsläget rullat mer än 18000mil på E85. Man har vad jag känner till inte behövt bytt en enda packning, slang eller ens plasttanken på bilen. Så myten att E85 fräter på packningar kan vi väl slå hål på!
Själv lyssnar jag på den praktiska erfarenheten och naturligtis ka man kritiskt granska allt men jag köper inte en förklaring eller ett svar där det bara står att "det går inte". Jag vill i så fall ha med i svaret varför det inte går. På samma sätt ska man naturligtvis inte bara säga att det går att köra alla bilar på etanol utan självklart även ange varför det går att köra alla bilar på etanol.
Sen är det av yttersta vikt att man inte bara tankar tanken full med sprit och tror att det räcker utan att tänka på att man måste få in mer bränsle i motorn. Det är då det är farligt!!!! Jag är själv inte så våldsamt hemma på att skruva med allt!! Jag är helt självlärd (hade en 240 GLT-81:a när jag var yngre... :lol: ) men är intresserad av motorer. Men att bygga om sin bil är enkelt!! Sen återstår det naturligtvis att se om bilen blivit nå mer miljövänlig eller inte då jag ej testat min bil hos andra än våra vänner på den statliga kontrollinstans som en gång om året vill klämma och känna lite på våra bilar 8)
Av det man läst skrivet av otrogna (eftersom jag tydligen är en frälst "etanoltaliban" så kan man väl likväl använda sej av detta ord..

) tror folk att bilen exploderar om man tankar etanol!! Har själv "bara" varit alkoholist i drygt 1½år och lite över 2000mil konverterat och ca 1000 blandtankat (60% etanol/40% BF95) så är jag ganska färsk inom detta. Däremot så har jag med flera upptäckt att det finns väldigt mycket "skrämselpropaganda"! Man tar det med en nypa salt. Skulle man tro tillverkarna (i det här fallet Volvo, som gjorde min bil i slutet av 94) så skulle min stackars bil varit i omloppsbana för länge sedan pga att jag kör på etanol. Den går mycket bättre etanol än vad den gjorde på bensin!!
Visst blir man lite färgad av spriten!! Det ska jag inte sticka under stol med!! Har absolut inga problem med en debatt om detta,men då ska det vara konstruktivt, precis som det är här nu!!!
Men å andra hand så ger jag inte mycket för Folkhälsoinstitutets nya rön att snus ger cancer heller........jodå jag snusar!!! :lol:
//David
BMW 530xdA Touring M-Sport -09 Min!!

Volvo XC70 D5 -07 Sambons!!