Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
Surfar Du privat på arbetstid, eller nyttjar Din företagsdator för andra saker än vad kanske Din arbetsgivare i förstahand hade tänkt sig? Då kan Du ligga pyrt till. Ett nytt program gör det möjligt att helt osynligt dokumentera samtliga anställdas datorer. Allt från knapptryckningar, besökta hemsidor, sökta ord, sparade filer, skärmdumpar, mm, mm, visas snyggt uppställt för administratorn eller chefen. Helst ska den som installerar programmet varna användare innan, så att man på det viset förebygger otjänligt nyttjande av arbetsdatorer. Men om man väljer att varna eller ej, det bestämmer var och en själv.

Personligen tycker jag det är lite skrämmande att sådana här program finns, och att de är så enkla att installera och att de inte syns för användaren. Tydligen är det vanligt att kvinnor köper dessa program. Övervaka sina barn? Övervaka sina män? Och vad händer om dessa program installeras på fel datorer...kontokortsnummer, lösenord, etc loggas och blir då tillgängliga för den som installerat programmet.

Läs mer om det nya spionprogrammet på länken nedan:

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 400456.ece
av Amarace
Sånt har ju funnits länge, inget nytt direkt, och alla såna program går att upptäcka om man bara vill :)
Sen måste det finnas en Policy över hur man får använda datorn för att ett företag ska kunna vidta åtgärder. Dom måste alltså ha informerat om vad man inte få använda datorn till.
av Marbas
Företaget behöver inte ens installera något program, det finns möjlighet att via nättrafiken analysera vad du gör med datorn, t.ex. vilka sidor du surfar på, om du laddar hem torrents på jobbet, spelar spel över internet osv. Det är bara att inse att vad du än gör så går det att kontrollera. Bäst att sköta sig alltså :roll: .
av anp
Ja, jag surfar en del på arbetstid. Jag är ju här nu 8)

Men vi har inget direkt förbud mot privatsurfande så länge det inte sker på olämpliga sidor, eller påverkar vårt arbete. Radiolyssnande, filmtittande eller nedladdning via nätet är dock uttalat att det inte ske då det sabbar hastigheten för andra i företaget.

I övrigt är det väl för vår egen säkerhets skull vi övervakas, och vad jag förstår så är det ju det vi vill. Även om jag är av annan uppfattning och oroar mig för vart det kommer leda.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ja, det är väl bra att möjligheten till kontroll finns, men undrar hur många "svenssons" som inte har en aning om hur enkelt det är, som i godan ro låter sig utnyttjas av andra...nu är jag övertygad om att detta inte är något stort problem. Men ändå... en vanlig datoranvändare förstår ju knappt hur det går till att se internethistoriken, eller för den delen, hur man tar bort historiken.

Lite skrämmande att desas program finns, och att de kan vara installerade på vilken dator som helst. Jag förmodar att någon till och med kan installera dem på din egen dator...

Men vetskapen om att detta finns gör det ju möjligt att anpassa sig därefter...kanske inte så smart att betala tågbiljetten med kontokortsuppgifterna på den offentliga datorn på T-centralen tex...

Sen kan man ju tänka på att inte skriva något dumt om chefen i sina privata mail till vänner å bekanta...what goes a round... ;-)
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]