Ja..nää... Jag har inget bra svar heller, Brainded.. 6 cylindrar och automatlåda borde inte dra mindre. Men den gör det! Och utan ägg under pedalen (eller i så fall ägg med hårda skal

). BMW hade Vanosteknik redan då men det har ju, den nyare, Volvon med.
Bilden jag skickade dig Brains, från motorvägen, stämmer verkligen; den drar inte mer än 0,69 på motorvägen i ca; 120 km/h. Och blandad har jag tidigare kört den på 0,78; fast då har jag kört med huvet

. Då jag ägde bilen tidigare så hade jag bra koll på förbrukningen i excelark som sedan brorsan fick ärva. Ska se om han har det kvar då han fick det när han köpte bilen av mig.
Motortekniskt kunniga förstår jag att de är på BMW men jag kan absolut inga detaljer..! Kan det ha att göra med att motorn är rak och inte v-formad = annan teknik krävs och man kan därmed göra motorn snålare? Finns det någon speciell motorteknik som gör motorn extra snål i motorvägsfart; för jag är förundrad över att den kan dra 0,69 i jämnt tempo på motorvägen?! Det står inte bara i färddatorn utan stämmer även när man räknar "för hand".
F.ö. så vet jag att tidigare, och ende, ägaren har skött bilen enligt boken. Och både jag o brorsan har noja på att byta olja ofta så det har vi gjort.
Blev intressant det här.. Får lyfta frågan på annat forum om ingen kan förklara BMW:s motor/bensinbesparande teknik, här.
M V H
---> Matz
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com