Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Driver64 skrev:Hmm, inte riktigt så mycket. Staten tar exakt 20 öre av den höjda kronan vilket ger statskassan en dryg miljard extra per år baserat på en årlig försäljning av 5.56 miljarder liter bensin (uppgift från SPI om leveranser av motorbensin i Sverige 2004).
De tar ju endast moms på höjningarna men den är väl ändå på 25% och inte 20%?
/Anders
Användarvisningsbild
av Driver64
Brainded skrev:De tar ju endast moms på höjningarna men den är väl ändå på 25% och inte 20%?
/Anders
Med den "höjda kronan" menade jag pumppriset, dvs inklusive moms. I exemplet med en höjning från 11 kr/liter till 12 kr/liter har produktpriset för själva bensinen ökat med 80 öre vilket med 25% moms (20 öre) ovanpå blir en krona mer per liter.
av kaffe_koppen
Det var ett gangsta kul inslag på Jay Leno (tror jag), där dom gnällde på att soppapriset var så jävla högt. Dom hade tydligen fått soppapriset höjt till 5 spänn/litern. Dom skulle bara veta våra priser ligger på.
Användarvisningsbild
av Brainy
kaffe_koppen skrev:Det var ett gangsta kul inslag på Jay Leno (tror jag), där dom gnällde på att soppapriset var så jävla högt. Dom hade tydligen fått soppapriset höjt till 5 spänn/litern. Dom skulle bara veta våra priser ligger på.
Å andra sidan drar de flesta av deras jättebilar med v8 2l/mil så det blir väl lika dyrt för dem ändå antar jag :wink:
av Formeletten
Hej !

Jag tycker der är konstigt att bara för att det är en hög procent i skatt på bensinen, så tar man för givet att det är dyrt eller för mycket pangar. Jag tycker inte att bensinskatten är hög. Man måste ju räkna in alla kostnader som uppstår vi är så många som kör bil. Vägarna slits, olyckor händer, ombyggnader måste göras, bil-besiktningen, hantering av skrotbilar i naturen, stölder och vandalisering av bilar mm mm. Pengarna går till de instanser som tar hand om dessa problem. För att inte tala om miljö faktorerna, dem kommer vi aldrig kunna betala tillbaks, då jorden lider av växthuseffekten mm. Det är vi bilägare som ska betala för detta, ingen annan, ändå är det inte så. Jag är berädd att betala det priset som bensinen kostar och känner ändå skam över att jag förorenar.

Det må vara sant att vi har höga skatter i det här landet, men vi har en så länge klarat oss från många av de bedrövligheter som andra länder får stå ut med, öst-Tysklands motorvägar, Italienska och Franska rondeller, Amerikansk besiktning, Mexikansk trafikpolis mm mm. Jag tycker det är värt att betala extra för att slippa dem.

Själv klart hade det varit underbart att få bensinen för 4-5 kr/l men jag känner inte att det vore vättigt att smita undan från det ansvar man har när man kör bil. Vilket innebär mer än att tuta och köra.

Håll farten ! Mikael

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]