Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Så om du kör i 125km/h på motorvägen, och blir stoppad av en efterföljande polis som genom mätaravläsning uppmätt att du kört i 125km/h , då nekar du trots att polisen uppgett den hastighet du faktiskt kört i?
Beror lite på omständigheterna, t.ex om jag själv är säker på att det för fort, om jag litar på mätaren i det fordon jag framför osv. Men spontant tror jag nog att jag ändå nekat med tanke att polisens mätare troligen är lika dåligt kalibrerad som vanliga bilars..
Om sedan första rättsinstans ( tingsrätt ) ger polisen medhåll och dömer dig för 15km/h fortkörning, accepterar du domen då. Eller överklagar du till nästa instans för att verkligen veta att polisen mätt rätt, med rätt utrustning mm, och att tingsrätten dömt efter rätt fakta och efter rätt lagtexter?
Jag accepterar domen och överklagar inte. Finns ingen anledning att överklaga bara för att/om det går. Redan i första instans skall förutsättningarna för mätningen vara klargjord..
Om polisen däremot påstår att du kört 125km/h när du egentligen bara har kört 110km/h, då gör du helt rätt i att neka till fortkörning, och kräva undersökning av mätplats och utrustning mm.
Tycker alltid man åtminstone skall ta del av platsprotokollet..

/Thomas
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]