Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Finns det några nackdelar med att skattedeklarera för arbetsgivare på Internet jämfört med att fylla i pappersblanketten? Någon som har erfarenhet?

Sköter den löpande ekonomin för liten rörelse med en omsättning på ca 2 miljoner kr per år. I mina uppgifter ingår att skattedeklarera. Det gör jag genom att fylla i blanketten och lägga på brevlådan. En gång i månaden. Bokföringen sköts av en annan person. Jag ser några uppenbara fördelar för mig med att deklarera över nätet, men är inte tillräckligt erfaren för att kunna identifiera några nackdelar.
av Addekarlsson
Jag har skattedeklarerat "mina" företag sen ca 2 år tebax, och jag har hittills inte hittat en enda nackdel.
Fördelarna som jag ser är:
När man skrivit ut den kvittens man får, så vet man med säkerhet att den är inlämnad.
Man behöver inte jaga firmatecknare för namnteckning (jag som anställd får inte skriva på dessa).
Det är snabbt och smidigt.
Behöver man göra en rättelse på en tidigare inlämnad, så öppnar man den skattedeklarationen igen, ändrar det man ska, skriver en förklaring i övriga upplysningar, skickar på nytt.

Går man steget längre, och ansöker om filöverföring, så blir det hela ännu smidigare. Nu har inte jag gjort det ännu, och det sitter i ren lathet. Har inte orkat söka fram det dokument som ska fyllas i på skatteverkets hemsida.
Men i SPCS Administration kan man få deklarationsuppgifterna till fil, som man sen bara laddar upp på skatteverkets hemsida, och voila, så är det klart. :D

Söker du möjlighet till deklaration via internet, sök även åtkomst till skattekonto, så du kan kolla saldo när du vill, inte när dom skickar kontoutdraget.
Man söker dessa på skilda papper, och båda ska skrivas under av firmatecknare.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Larre
Tack så mycket, Adde!! Jag uppskattar ditt utförliga svar. :D

Kommer att ansöka om få tillgång till detta snarast.

Ska undersöka detta med SPCS vidare. Finessen med enkel överföring av skattedeklarationsuppgifter verkar ju bra. Helt klart mindre risk för skriv- och räknefel. Finns motsvarande fördel vid inlämning av kontrolluppgifterna och enkel hantering vid retroaktiva löneökningar *suckar tungt*, så blir det intressant att väga dessa fördelar mot licenskostnader för SPCS. Vet att vi haft SPCS förut i rörelsen, men skulle gissa på att mina företrädare ville spara kostnader. Kanske fördelarna med programmet vägde lättare för dem om de hade mer tid och var flinkare kassörer än jag.
av Addekarlsson
Ja, alla kontrolluppgifter jag lämnar in sker elektroniskt. Hur smidigt och bra som helst. :D

För lönehantering, så behöver du ett annat program. För SPCS Administration hanterar inte löner. Jag har följande program i mitt arbete: SPCS Administration 500 och SPCS Lön Special. Jag har den tyngsta versionen, för jag hanterar mer än 30 anställda.
Men nu behöver du kanske inte dom versionerna, utan du kanske klarar dig med SPCS Administration 200 och SPCS Lön 100, 300 eller 600.

Kika på http://www.vismaspcs.se under produkter/nätbutik, så ser du vilket/vilka program du skulle behöva för ditt arbete.
Bestämmer du dig för att skaffa SPCS, så rekommenderar jag att ta serviceavtal, så du ständigt får gällande uppdateringar, samt support.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Larre
Tack för dina goda råd, Adde! (W)

Om jag behöver något så är det nog bara SPCS Lön. Återstår att se vilken "nivå" som passar mina behov. Jag betalar bara löner för 6 heltidsanställda och ett par timanställda. Kollar in hemsidan i ditt inlägg för vad som passar och kostnader för detta.
av Addekarlsson
Nån nytta ska man väl kunna vara till efter 5 år som administratör i som mest 4 företag samtidigt, varav det är 3 just nu. :D

Fler funderingar, så är det bara tjoa till.

Mvh/ Adde
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]