Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JimmyG
Vet inte riktigt vart jag skll börja.... så jag börjar från början!

För snart 4 år sedan flyttade jag min fru och våra 2 barn till en villa i värmland som vi fick hyra för att se om hus och tomt skulle passa oss, för det är ju lite mer jobb än att ha lägenhet.

Iallafall efter nästan 2 år köpte vi huset mao i slutet på nov 2005. Innan vi flyttade in i huset lästes elmätaren av av fortum alltså år 2004 i mars. År 2004 i november läste fortum av mätaren igen och vi hade då använt ca 10.000 Kwh med ctc family kombi pannan.

Mars -04 till juni -04 eldade vi med ved för att få värme i huset då vi har vattenburna element i hela huset, och juni -04 till sept -04 använde vi elpatronen i pannan för att få varmvatten i huset och slutligen sept -04 till och med nov -04 eldade vi igen med ved.

Under perioden mars -04 till och med nov -04 gick det åt ca 10.000 kwh, då med massor av elverktyg samt 3fas såg för att såga veden osv..

Under perioden nov -04 till juni -05 eldade vi med ved igen, samt juni -05 till sept -05 återigen under sommaren använde vi el för att få varmvatten. Sept -05 till feb -06 eldade vi ved tills pannan gick sönder, och då installerade vi ett nytt system med panna CTC 1100 och pelletsbrännare från värmebaronen viking bio. Så... från feb -06 till nov -06 eldade vi med pellets.

Det är här de intressanta kommer..... mellan nov -05 och nov -06 menar fortum på att jag skall ha använt lite drygt 48.000 kwh trots att jag inte har använt elen utan bara eldat pellets så gott som hela året.

Jag läste av elmätaren själv 2005 och skickade in till fortum, och dom läste av själva 2006.

Direkt när jag fick fakturan på drygt 37.000 kr ringde jag fortum och frågade vad som var fel, för 48.000 är ju en helt orimlig elförbrukning för en villa på 130 kvm som värms upp med pellets. Jag använder ju bara hushålls elen, typ lampor tv dator kyl frys och micro.

Deras svar var först att det var min pelletsbrännare som drog all ström. Ringde då energirådgivningen som direkt sa att en pelletsbrännare drar på sin höjd 500 kvh på ett år!

Ringde tillbaka och påpekade detta och fick då höra att jag måste ha läst av mätaren fel, ALLDRIG sa jag.

Då vände dom om helt och sa att det är el el-elementen jag har som dragit strömmen, men.... sa jag ... jag har ju inga el-element i hela huset... alla är vattenburna.

Då vände dom igen, då är det väl grannen som kopplat in sej på din el, på vilket jag svarade.. men skojar du eller.... skulle grannen ha kopplat in sej EFTER min elmätare?? hur då undrade jag, men det kunde dom inte svara på.

Frågan om trasig elmätare kom då på tal och dom ville ha in mätaren för felprovning, och att det skulle kosta 1500 kr för mej, vilket jag först accepterade.

Allt detta hände i dec -06.

Jag väntade iallafall på pappren dom skulle skicka men det kom inga ... utan en dryg kille dök upp och gick ner i källaren och knackade på elmätaren och utbrast... nja... den här mätaren visar nog snarare för lite än för mycket vilket gjorde mj ursinnig.. iallafall raporterade han mätaren som provad till fortum och dom hittade inget fel på den så kravet på drygt 37.000 kvarstod sa dom efterssom mätaren var provad och inga fel påträffats.

Efter detta ringde jag åter energirådgivningen och disskuterade lite med dom och dom ansåg att detta var absurt, och ville inte att jag skulle betala något alls, utan gå ut i tidningen med detta. Så jag ringde fortum igen och sa att detta kommer jag inte att betala alls utan dom får felsöka och stoppa ärendet vilket dom gjorde. detta var i januari -07

I maj -07 får jag en påminnelse om att min faktura på drygt 37.000 var obetald och ringer då igen. Denna gång vill dom ha mätaren testad igen vilket jag går med på och dom skall skicka ut pappren igen till mej... jag väntar och väntar och väntar..... inget händer, försöker få tag på min handläggare men utan framgång och inget brev mottaget. Nu har det hunnit bli juli och fortfarande inget..

I Augusti får jag papper om att mätaren skall bytas i mitt hus på fortums bekostnad, med ett datum när montören skulle komma och givetvis är jag hemma men ingen montör kommer. och nu är vi i augusti.

I mitten på september kommer det ett Inkassobrev i lådan från fortum på hela summan och ajg ringer fortare än blixten till intrum justitia och förklarar situationen för dom och hon jag pratar med säger att det är för bedrövligt, men hon stoppar iallafall ärendet och kontaktar fortum.

2 veckor senare kommer det ett nytt inkassokrav från intrum på 38.600 kr, och jag skall ha 10 dagar på mej att betala.

Vid det här laget är jag så förbannad att jag nästan tar hammaren och går ner o slår sönder hela elskåpet och eldar upp huset.

Ringer iallafall fortum när jag lugnat mej och kräver att dom stoppar detta inkassokrav IGEN tills det är färdigutrett ärendet som jag har. vi kommer överrens om att ännu en gång skicka ut pappren om mätarprovning, men jag vägrar betala vilket hon till sist går med på och jag fick pappren i förra veckan, så dom skall postas idag.

Så nu får vi väl se hur det går, men det mest intressanta i allt det här är ju hur mycket jag har förbrukat mellan nov -06 till idag....

Nov -06 till juni -07 har jag eldat med pellets, juni -07 till och med sept 07 har jag använt elen till varmvatten, och jag har bara under perioden nov -06 till och med sept -07 använt ca 3000 kvh!!!

Detta påpekade jag för min handlägare på fortum och hon trodde inte på mej!

En annan sak är att efter pannbytet i början på 2006 kan jag inte köra elpatronen i pannan så att jag får värme i huset i elementen, men jag kan använda elpatronen till varmvatten till kranen, för om jag öppnar sjunten och slår på cirkulationspumpen går pannan i allt från 10 min till 1 timme sen går säkringen på 10 amp! antar att den drar för mycket ström när jag skall värma hela huset med el att säkringen inte pallar med, ytterligare ett bevis för att jag inte har användt elpatronen att värma huset med!!

Summa summarum: Fortum menar att jag har användt drygt 48.000 kvh mellan nov -06 och nov -07 trots att jag har eldat med pellets.

Finns det nått jag kan göra?? Jag kommer att hamna i personlig konkurs om fortum driver igenom detta. I Feb -07 blev jag sjukpensionär så inkomsten är inte hög + att det inte går att låna ihopa pengar att betala detta. Vad gör jag?? väntar på kronolle??

Tips mottages tacksamt!!

MVH Jimmy
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
jag lider med dej 8)
o jag skulle råda dej att ta kontakt mde komunens konument vägledare så kanske de kan råda dej hur du ska göra vidare

p.s på en 10 amp propp kan du maximallt ta ut 2200 watt innan den går!

hoppas allt löser sej mvh/olof
av Addekarlsson
Inte första gången Fortum har roliga saker för sig.
Jag fick en faktura från dom i vintras. Den var för 3 månader, och totalbeloppet var mer än vad hela min förbrukning på ett år var. Då ligger jag på en preliminär förbrukning om ca 33000 kWh. Sug på den fakturan. :wink:

Dock lyckades jag få dom att inse hur korkat det var, när jag under 3 års tid legat stabilt på samma förbrukning.
Till saken hör att jag dessutom nu i vintras installerade luftvärmepump, som nästan halverade min årsförbrukning av el. Då tyckte Fortum det var ännu mer korkat med den faktura dom skickat. Krävdes dock att jag skickade kopior på alla fakturor sen jag köpte kåken, för att dom skulle inse att jag hade en stabil årsförbrukning.

Dessvärre tror jag du ligger taskigt till, eftersom dom inte insett det korkade i fakturan.
Kan du motbevisa dom med hjälp av egna noterade mätarställningar? Jag skriver av mätarställning en gång i veckan, enbart för att förhindra denna typen av fel.
Datum, klockslag och mätarställning noteras.
På detta sättet kan dom aldrig komma och kräva mer pengar än jag faktiskt förbrukat, när sluträkning kommer. Samt att jag hinner i god tid se om nått är galet. För det händer att maskiner får för sig att börja dra en massa el, till ingen nytta.

Det enda jag vet, det är att om lite mindre än 2 år, när mitt avtal med dom löper ut, så kommer Fortum lämna sin post som elleverantör till mig. :wink:
Hade jag onödigt gott om pengar, så hade jag brutit mitt avtal med dom i förtid. Men straffavgiften är inte så lockande, och den går inte komma ifrån. Har redan försökt allt.

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig, men räkna inte med det, hur hårt det än är.

Mvh/ Adde

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]