Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej.

Brände mig rätt rejält på vänsterhanden igår.
Från akutens sida sa dom att jag inte fick komma in och att jag skulle ha på kylbalsam.
Problemet var att när jag skulle ha på kylbalsam så klarade jag av den brinnande känslan i handen i bara några sekunder innan jag var tvungen att lägga på min ispåse igen. Denna påse fick jag fylla på med is flera ggr i timmen och det tog från kl.20.30 till 04 innan det inte gjorde för ont för att kunna sova längre. Imorse vaknade jag av att det återigen gjorde rejält ont och åkte iväg till min vårdcentral.

Man konstaterar 3e gradens brännskada på ett finger och andra gradens på övriga handen och sa till mig att återkomma om det såg ut att börja bli inflamerat.
Så jag frågade om dom inte kunde lägga om handen. Men nej, det skulle läka bättre. Men hur ska jag göra med jobbet då? jag vågar inte riskera att det spricker upp och blir allvarligt inflamerat på jobbet. "Ja du får sjukskriva dig då".

Tydligen så läker det bättre utan linda. Men jag tycker ju i all min envishet att det måste vara bättre att jag har handen lindad 8h per dag än att det råkar spricka upp just när jag är ute i produktionen och springer i all smuts.

Vad säger ni? Ska jag åka till företagshälsan och plocka ut lindor för brännskador och sen åka till jobbet eller är det bara att förvärra skadan?

Det låter kanske som den självklaraste saken i världen men finns det något jag verkligen avskyr så är det att vara hemma från jobbet.

Något som även ska tas in i ekvationen är att jag åker till afrika på fredag, kanske bara bra om det spricker upp så det blir riktigt behandlat och inte riskerar att hända där nere?

mvh
Anders
av anp
Svensk sjuk vård...

Är det så bra att åka med ett öppet brännsår till Afrika. Omlagt eller inte?
Känns som om det är att utsätta sig för onödiga infektionsrisker.
av Boden
Om jag varit i dina kläder så skulle jag stannat hemma både från jobb och Afrika. Brännskador är inte att leka med.
av matzen10
Nä, du Anders..Håll dig hemma från semestrar och utsätt inte skadan för skit av något slag..
Har du 3:e graden så betyder det vävnadsdöd ner till underhuden åtminstone. Ge skadan tid och förutsättningar att läka så kanske hudlagren kan komma igen. Det som är bränt ska alltså flagna av och ersättas med nybildad frisk hud. Kan hålla med om att såret (om det inte vätskar) bör vara olindat. Men det kommer spricka upp så småningom och då lägger man ev. på salvkompresser/vitaminkompresser för att ge bättre förutsättning till nybildning av hud.

Skydd från smuts är viktigast just nu! Dessutom kommer du bli distraherad av värken så hemma från jobb låter bäst på alla sätt och vis(för dina kollegor och de du basar över..).

Men jag undrar om du inte borde få remiss till brännskadeenheten?! Eller har du fått mer fyllig info på VC så du känner dig trygg?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag var till företagshälsan och fick någon typ av plastskinn påklistrad på skadan, detta gjorde att det genast lindrade smärtan riktigt snabbt!

Sen vanliga kompressorer runt detta. Plastskinnet skulle jag låta sitta kvar och aldrig ta bort.

Semestern tänker jag åka på oavsett, kalla mig dum men jag missade en redan beställd utlandsresa förra året då jag spräckte trumhinnan 2dagar innan avfärd och året innan så... Så jag tänkte det skulle bli tredje året gillt i år.

mvh
Anders
av OrsonGbg
Afrika? Kul :D , vart ska du? Kolla med någon läkare om vad de säger om resan och vad du ska tänka på
av anp
Vore jag som du, skulle jag sjukskriva mig 2 veckor, till sängs. Innan eventuella utlandsvistelser.
Trumhinna och brännskada och semestrar... ;)
Användarvisningsbild
av lilleman
Brainded skrev:Jag var till företagshälsan och fick någon typ av plastskinn påklistrad på skadan, detta gjorde att det genast lindrade smärtan riktigt snabbt!

Sen vanliga kompressorer runt detta. Plastskinnet skulle jag låta sitta kvar och aldrig ta bort.

Semestern tänker jag åka på oavsett, kalla mig dum men jag missade en redan beställd utlandsresa förra året då jag spräckte trumhinnan 2dagar innan avfärd och året innan så... Så jag tänkte det skulle bli tredje året gillt i år.

mvh
Anders
ibland undrar man varför allting ska jävlas ha en trevlig semmester och var rädd om handen :) mvh/roger
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jadu Brainded....skoj att se att det finns de som tar stolthet i att gå till jobbet & inte sjukskriva sig för minsta lilla :) :wink: .

Kan mycket väl förstå att du inte vill ställa in semestern. Om du är fullt inställd på att åka så hade jag fått en "second opinion" från en annan läkare & samtidigt frågat honom/henne exakt vad du ska göra för att minimera infektioner nere i Afrika.

Hoppas du blir av med obehagen så fort som möjligt & att du får en trevlig vistelse i Afrika !

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]