Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
anp skrev:
Silver.Swe. skrev:
anp skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 07,00.html

typiskt aftonbladet att göra en höna av en fjäder, rent av barnsligt. va d försöker säga är alltså att man ska kunna diskutera sig undan en böter, eller om man ser tillräckligt gammal och svag ut?
"Vem mer än Alhem, polisen och Vägverket tror att höjda böter hade hindrat olyckan?" kanske inte hindrat den olyckan, men kanske en annan potentiell olycka om den där killen hade kört förbi ett dagis för fort.
"Jag kör säkrare när jag kör fort" nej, du känner dig coolare när du kör för fort, finns ingen statestik som talar för dig.
Böter är böter... Men poängen med artikeln är nog att höjda böter knappast löser problemen på vägarna.
Höjda böter gör inte uppmärksamheten mer skärpt vad gäller hastighetsförändringar på 70-90km/h vägar.
Höjda böter gör heller knappast att förare låter bli att köra fortare än vad de eller fordonet klarar av på obevakade vägar.

antar att du har tagit fram statestik på d där, lr e d hypoteser utifrån dig själv?
av anp
En högst personlig tanke, delvis utifrån mig själv.

Så du tror alltså att höjda böter, och samtidig frånvaro av polis, kommer att sänka olyckstalen på vägarna?
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
anp skrev:En högst personlig tanke, delvis utifrån mig själv.

Så du tror alltså att höjda böter, och samtidig frånvaro av polis, kommer att sänka olyckstalen på vägarna?

för att citera mig själv "å ang. nya böterna; enligt forskare i lund skulle tydligen sådan här låga högningar på böterna INTE vara särskilt effektivt. antingen ska man inför många fler kontroller landet över eller chockhöja priserna."

d ja ville ha sagt me mitt inlägg angående aftonbladet artikeln e att jag störde mig på aftonbladet som tidning, deras sätt att skildra saker i barnsliga vinklar för att desperat få läsare.. menar, vilken seriös tidning tar upp att en gammal tant fick böter för att hon råka missa en skylt och gör det till världes snyft och böl historia. regler e till för att följas, och det måste finnas en gräns som är svart och vit, inte diskuterbar..
av anp
Silver.Swe. skrev:
anp skrev:En högst personlig tanke, delvis utifrån mig själv.

för att citera mig själv "å ang. nya böterna; enligt forskare i lund skulle tydligen sådan här låga högningar på böterna INTE vara särskilt effektivt. antingen ska man inför många fler kontroller landet över eller chockhöja priserna."

d ja ville ha sagt me mitt inlägg angående aftonbladet artikeln e att jag störde mig på aftonbladet som tidning, deras sätt att skildra saker i barnsliga vinklar för att desperat få läsare.. menar, vilken seriös tidning tar upp att en gammal tant fick böter för att hon råka missa en skylt och gör det till världes snyft och böl historia. regler e till för att följas, och det måste finnas en gräns som är svart och vit, inte diskuterbar..
Jag såg det inte som en snyfthistoria i syfte att locka läsare.
Jag tycker exemplet på ett bra sätt visar hur fel, en i sig god idé, kan bli.

Tingvall har aldrig, och kommer aldrig bli en person jag gillar, men som det stod i artikeln så ska inte ett förarmisstag straffas med döden.
Och med höjda böter står vi likväl kvar på ruta ett då ett förarmisstag sker oavsett fart.
Om vi skall nå en nollvision så måste mer till än att bara lasta över allt ansvar på förarna i form av skärpta lagar/böter.
Väghållaren bör ta ett stort ansvar också, vilket inte alltid görs idag trots mångmiljard belopp inbetalda till statskassan av bilismen.
av anp
Nå, hur många har förändrat sitt körbeteende sedan böterna höjdes?
Användarvisningsbild
av Brainy
Förändrat, jag är garanterat en bättre förare nu då jag gått från att köra drygt 1000mil om året till ~250mil i veckan, kör "lagligare"? Nope. Kör lika riskmedvetet? jepp.

/Anders
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]