- mån 29 feb 2016, 13:28
Känns ju inte som skarpaste kniven i lådan direkt om man försöker sig på ett bedrägeri i eget namn? Även fast polisen lägger ner det direkt så är det ju inte säkert att de som blivit blåsta väljer att bara svälja det hela...
Trist hursomhelst! Hoppas att det löser sig!
Det man bör ha i åtanke med Swish och andra betaltjänster är att det går lika bra att luras för det. :evil:
Säg att köparen som vi kallar Herr A hittar stiliga fälgar för 5.000 kr i en annons skapad av bedragaren.
Priset är bra så Herr A slår till direkt och frågar om det funkar med swish?
Samtidigt så har Fru B en annons på en ny Iphone ute på annonssidan och får snabbt svar på mailen från bedragaren:
"Jag heter Herr A och jag vill köpa din Iphone! Du får 5.000 kr för den, går det bra om jag swishar?
Telefonen är en present till min halvsysters styvfarsa så kan du skicka den direkt till hans adress Målvakt Målvaktsson, Box 123..."
Resultatet blir då att bedragaren får telefonen medan Fru B får allt bekymmer eftersom hon av allt att döma har försökt blåsa Herr A!
Det enda säkra är att göra affärer öga mot öga och med riktiga pengar. :roll:
Sen får man kanske acceptera en viss risk när alternativet inte är att träffas - de allra flesta är ändå ärliga.
Man får försöka lita på sin magkänsla och gärna ta en del av detaljerna telefonledes sådana gånger.