Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Jag har för avsikt att tillverka ett par bromsskivor till frugans cykel. Helt enkelt kopior av mina, fast i titan :D
Problemet är att mitt CAM-program behöver vektorformat på importerade bilder, och dessutom är nog min originalbild för dålig som den är.
Jag skulle alltså behöva "snygga till" en jpeg och sedan omvandla den till ett format som programmet vill ha.
Bromsskivan ser ut så här och jag har en (något) bättre bild med bra upplösning i datorn.

Bild
av Schmoyoho
Jag gjorde ett litet försök. Bilden är en render eller vad det heter och en png så om man importerar den bör kanterna på bromsskivan fortfarande vara "fri" från bakgrunden. Eventuellt att kanterna kan behöva snyggas till eller mjukas upp typ med feather-verktyget men det är inget jag var särskilt bra på ens när jag var mer fräsch på photoshop. Kan ev. testa när klockan inte är två på natten... Vilka filformat köper ditt CAM-program förresten?

https://www.dropbox.com/s/i6y5o8d3n9jkh ... a.png?dl=0
av mikebike
P210 skrev:Är det inte bättre att cadda upp den på nytt, ser ju inte så vansinnigt avancerad ut...
Kanske, men jag har inte svart bälte i Solidworks (heller).
Användarvisningsbild
av P210
..Men jag har, har du ett par basmått kan jag testa ikväll..
Behöver ytterdiameter, centrumhålets diameter, de små hålens diameter och tjockleken på materialet på ett par ställen, tex ute vid själva "bromskransen" så jag kan storleksbestämma den.
Om jag lägger bilden som bakgrund i SW och utgår från den så går det rätt fort att rita av den!
av mikebike
P210 skrev:..Men jag har, har du ett par basmått kan jag testa ikväll..
Behöver ytterdiameter, centrumhålets diameter, de små hålens diameter och tjockleken på materialet på ett par ställen, tex ute vid själva "bromskransen" så jag kan storleksbestämma den.
Om jag lägger bilden som bakgrund i SW och utgår från den så går det rätt fort att rita av den!
Tack på förhand. :D
Yttermåttet är 160mm. Centrumhålet är 36,3, de sex hålen sitter på *22mm radie och de är 5,2mm. Skivan sitter/styr endast i skruvhålen, dimensionen på "öronen" runt dessa är inte kritisk.
Detaljen är helt 2D (stansad). Originalet är 1,8 mm, men min titanplåt är >2mm och jag tänker bara bearbeta kanterna (2D/kontur).
Jag har för avsikt att köra med 3mm pinnfräs, så du kan lägga in 1,5mm radie som minst.
De små hålen längst ute på varje eker tänker jag inte borra/fräsa, så dessa behöver du inte rita in.

*Viktigast.
Användarvisningsbild
av P210
Jag gör ett test kväll!

Så här blev det:
Bild

Detaljbild:
Grå är den inscannade bilden som bakgrund till skissen, streckade linjer är CAD-geometrin, skiljer några tiondelar här och där (avvikelsen syns mest längst till höger i bilden) men jag valde att hålla jämn tjocklek på ribborna överallt och speglade mönstret från "ruta" till "ruta"
Bild

Skicka mig ett PM med din mailadress så får du filer i valfritt format, SolidWorks, IGES, DWG, DXF, PDF - ange vad du önskar!
av mikebike
Dags för en uppdatering, men jag vill börja med att tacka P210 för hjälpen! :D

Jag hade alldeles för mycket jobb före Jul, men jag hann i alla fall fräsa ut den ena bromsskivan.
Trots att min hårdmetallfräs var alldeles ny och jag körde ganska försiktigt visade det sig att fräsen inte gick igenom plåten!
Istället blev fräsbanorna uttryckta ungefär 0,2 mm på baksidan:
Bild

Lyckligtvis har min far en rejäl bandslip, så det var "bara" att slipa ned baksidan tills skivan ramlade ut, och sedan ett par timmars jobb med en liten rundfil för att grada av alla kanter. Grade 5 titan är rätt hårt, men ändå segt på något skumt sätt. Lite som syrafast stål....

Efter gradningen vidtog maskning och lackering, min fru gillar orange (hon har 3 Crescent):
Bild
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]