Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Finns det något relä som fungerar tvärt om mot vad ett vanligt 12v relä fungerar? Att istället för att den öppnar för att driva en enhet när den känner av inkommande ström så ska den öppna när inkommande ström försvinner? Bild
LarsBd skrev:Reläet du visar bild på fungerar på det viset mellan 30 och 87. Med inkommande ström menar du manöverspänning antar jag.

Menar att när jag har kopplat ström till 30 från batteriet och 87 får ström från exempelvis positionsljusen så ska den inte leverera ström till min enhet via 85 eller 86, men när strömmen i 87 försvinner så öppnar relät för att pumpa ström till enheten?

Det går väl inte skifta mellan 30 och 87?

manöverspänning? förstår inte en lekman som jag.
Mellan 30 till 87a är det kontakt när reläet inte får ström mellan 85 till 86
mellan 30 till 87 kontakten bruten när reläet inte får ström mellan 85 till 86

Kolla bilden på reläet, tänk att 85-86 startar en magnet - här styr du vad som ska hända - manöverspänningen (tex 85 får 12v från en strömbrytare och 86 jordas)

De andra stiften kan ses som en vippströmbrytare, slår på eller av det du vill ska ske - 12v in på 30, en lampa som ska tändas på 87, ska den slockna när du slår till relät så koppa in den till 87a.

Praktiskt exempel;
Jag har kopplad in LED varselljus (DRL) som tänds när tändningen slår till men inte ska lysa när halvljus/parkering tänds.
På kabeln till LED ljusen är reläet inkopplat mellan 30 och 87a.
Från parkeringsljuset har jag dragit en kabel till 85.
86 är jordad.
När parkeringsljuset tänds drar magneten i reläet ned vippan till 87, strömmen mellan 30 och 87 a bryts och DRL ljusen slocknar!
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]