Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jaha, då var väl sommarens sista utflykt till ända. Jag gillar att ha sen semester eftersom det dels brukar det vara rätt skönt att jobba när de flesta är borta och dels gillar jag att ha semester när de flesta jobbar. Sist men inte minst gillar jag den där vemodiga känslan när sommaren börjar lida mot sitt slut. Semestern blir liksom lite mer stillsam. Vädermässigt var det ju en fullträff att ha sen semester. De två första veckorna var jag och syrran ute och åkte lite och tredje veckan balanserade jag på taket för att måla takkupor. Satans skitjobb. Nu har jag takkupan på framsidan kvar men det får bli nästa år, ta mig fan. Denna vecka ha vädret vart lite sämre så då har jag mest tagit det lugnt. Det har jag i och för sig gjort innan också, det är liksom det som är semester för mig - att ta dagen lite som den kommer.

Idag letade jag efter en anledning att köra en runda. Ja, jag är en sådan där hemsk människa som förpestar miljön med avgaser och vederstygglig koldioxid bara för att jag njuter av att köra bil. Jag betalar så mycket i koldioxidskatter och miljöavgifter så då vill jag också ha valuta för pengarna. Kan man njuta av att köra en Skoda Superb Alldrive? Ptja, på samma sätt som en del njuter av att åka tåg så... den ligger ju som ett diesellokomotiv på vägen. Sedan är inte fordonet det viktiga för en sann vägman; det är färden i sig som är det viktig, själva upplevelsen. I ärlighetens namn så är det ju mer körglad än den Volvo XC70 -06 jag hade tidigare, om det säger något. Skodan är rena rama sportbilen vid den jämförelsen. Hur som helst... för att motivera mig till att köra en runda så tog jag med kameran och lite fika. Synd och skam, jag har mest plåtat med mobilkameran denna sommar. Den är liksom lite smidigare att ha med sig än en systemkamera med olika objektiv. Systemkameran använder jag mest när det är något specifikt jag skall fotografera. Min kära Pentax hade väl inte beckat ihop? Jag stannade vi ett gammalt gravfält från järnåldern och tog mig lite fika - hembakad battengurgkaka och engelska pepparkakor. Ja, det kan ni fundera på vad battenburgkaka är för en slags kaka om ni inte känner till den. Gravfält gör sig sällan bra på bild men det är mer det att det är en skön känsla att strosa omkring där och filosofera över livet för 1500 år sedan.
Bild
Vy åt norr.

Bild
Vy åt söder

Bild
Stenar i gravröse.

Bild
Vilka stora överhäng den har!

Bild
Näe, jag har ingen personlig nummerskylt.

För ett och ett halvt år sedan såg jag en Skoda Alldrive för första gången, i alla fall som jag minns. Den var vit och den så mycket märklig ut. Då var jag helt inne på att nästa bil skulle bli en XC70. Jag tyckte att Alldriven var rent ut ful. Idag vet jag inte vad jag tycker. Lite underliga proportioner har den allt. XC70 är snyggare men det finns ju sådana precis överallt. Det går 14 på dussinet så det är kul att ha något som är lite ovanligt. Av VW Passat Alltrack går det bara 13 på dussinet.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]