Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Dreamb
Nån som har en carPc i bilen? dvs en pc som multimedia center i bilen.

Skickar/länkar gärna era bilder.

8)
av Pebben
Dreamb skrev:Nån som har en carPc i bilen? dvs en pc som multimedia center i bilen.

Skickar/länkar gärna era bilder.

8)
Har haft, men inte nu längre. Det funkade kanon. Var mycket jobb att installera men när det väl var gjort är det grymt mycket bättre än originalgrejer. Man slipper problemet att det inte klarar vissa format etc.
Orkade inte i Volvon tyvärr men kan rekommendera om du har tid och ork.
av Dreamb
det är nog jätte enkelt att fixa till det.

Man kan ha en xbox med XBMC i kombination av en 8" lcd monitor och en transformator som omvandlar 12v till 230v då funkar det hur bra som helst.

så klart behöver man lägga ner lite arbete på att dra kablar.. allt annat är enkelt att fixa till.

Fördel med carPC instället för xbox är att du kan köra GPS och andra prog i den.
Nackdelen är nog att det tar längre tid för uppstart och nedstängning.
av Pebben
Jo men nu syftade jag just på carpc som du frågade om :).

Tycker inte det är jätteenkelt... av några anledningar.

1. Jag vill inte ha en skärm som sitter på instrumentbrädan löst. I min BMW som jag hade då plastade jag en originalsarg till pekskärmen som jag hade så att det såg snyggt ut i bilen.

2. När du startar bilen sjunker spänningen och datorn bootar om vilket inte är så bra. Det bästa men rätt så dyrt alternativ är att göra en DC-DC omvandlar som omvandlar 12V till stabilierad 12V. Alltså 12V ut även om det är 8V eller 14.4V in.

3. Jag vill ha MP3, GPS, TV, Handsfree mm. och även ett interface som ser lite original ut. Inga problen att få upp telefonboken på skärmen genom blåtand och ringa genom högtalarna.

4. Datorn är inte så stor men ändå tillräckligt stor för att snygga installera fram, därför skall det dras ljud, USB, Skärm mm - kablar runt u bilen.
Användarvisningsbild
av greeeken
Pebben skrev:Jo men nu syftade jag just på carpc som du frågade om :).

1. Jag vill inte ha en skärm som sitter på instrumentbrädan löst. I min BMW som jag hade då plastade jag en originalsarg till pekskärmen som jag hade så att det såg snyggt ut i bilen.

2. När du startar bilen sjunker spänningen och datorn bootar om vilket inte är så bra. Det bästa men rätt så dyrt alternativ är att göra en DC-DC omvandlar som omvandlar 12V till stabilierad 12V. Alltså 12V ut även om det är 8V eller 14.4V in.

3. Jag vill ha MP3, GPS, TV, Handsfree mm. och även ett interface som ser lite original ut. Inga problen att få upp telefonboken på skärmen genom blåtand och ringa genom högtalarna.

4. Datorn är inte så stor men ändå tillräckligt stor för att snygga installera fram, därför skall det dras ljud, USB, Skärm mm - kablar runt u bilen.
Beror ju på vad du har för bil?
På bmw som du säger var det lätt.Det har ja tänkt göra jag med.
På min volvo (s60) så äre inte så svårt heller.
Man kan ha skärmen där orginal navigatorn sitter.
Hur har du tänkt lösa ljudet me telefonen? Hur har du tänkt koppla kablarna till bilens högtalarsystem?
av Frigge
greeeken skrev: Hur har du tänkt koppla kablarna till bilens högtalarsystem?

Det går väl med en Music mutesats som man kopplar imellan. Precis som man gör när man installerar en h-free.
av Pebben
greeeken skrev:
Pebben skrev:Jo men nu syftade jag just på carpc som du frågade om :).

Beror ju på vad du har för bil?
På bmw som du säger var det lätt.Det har ja tänkt göra jag med.
På min volvo (s60) så äre inte så svårt heller.
Man kan ha skärmen där orginal navigatorn sitter.
Hur har du tänkt lösa ljudet me telefonen? Hur har du tänkt koppla kablarna till bilens högtalarsystem?
Självklart till bilens ljussystem för att kunna spela MP3 låtar etc. Alternativt ersätta (ta bort) bilens orginalsystem och ersätta helt med datorn. Så gjorde jag i BMWn, men lite lurigt att lösa RDS radion.
Användarvisningsbild
av cycler
Tips till bygge.... fixa ett batteri som mellanlägg så kanske datorn får tillräckligt med ström.....

Som en UPS :)

/C
av joeharrison
Tänkte använda en bärbar pc.Då slipper man problemen med extra batteri och att datorn startar om varje gång man startar bilen.Dessutom är ju delarna i den mer gjorda för att röra på sig.Kanske lite dyrare och inte lika kul,men då kan man ju använda den till annat när man är på bilsemester oxå!
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]