Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av razze21
Hej!

Jag skulle vilja ha hjälp med vad man ska tänka på när man väljer ljud till bilen.

Jag har tänkt att jag ska köra 2st 6,9" i hatthyllan och en 5,25 i varje framdörr. Nu till första frågan vilka högtalare ska jag ha? har en budget runt 1000kr per par. Nästa fråga måste man ha en baslåda? Om man måste ska man köpa ett löst baselement och en löslåda eller en färdig? Vad ska jag ha för slutsteg om jag ska ha baslåda?
Har en Volvo 142.

Som ni märker är jag helt ny på detta område så please dont hate!

MVH Rasmus
Senast redigerad av 1 razze21, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är inte så bra på det här området.. men det kan kanske hjälpa andra som kan om du skriver vad du har för bil.. du skulle också kunna ändra rubriken i ditt första inlägg tll typ "Hjälp en nybörjare med högtalarval" eller nått annat som avslöjar lite mer om ämnet. :)
av razze21
joel80 skrev:Jag är inte så bra på det här området.. men det kan kanske hjälpa andra som kan om du skriver vad du har för bil.. du skulle också kunna ändra rubriken i ditt första inlägg tll typ "Hjälp en nybörjare med högtalarval" eller nått annat som avslöjar lite mer om ämnet. :)
ok tack så mycket!
för 1000 kr per högtalarpar får du mycket högtalare. Ett hett tips är att sikta på ett bra framsystem, gärna kit-system, dvs. en 5,25" midbas, delningsfilter och lös diskant. 6x9" i hatthyllan brukar tillsammans med slutsteg kunna ge fin bas, jag hade det så i min 240 och folk trodde det satt en baslåda i bilen. Frågan är dock om du får plats med 6*9" i hatthyllan?

Generellt gäller att när man börjar bygga ljud så skall man inte snåla på huvudenheten och kablaget. Övriga grejer kan man lätt pilla med i efterhand. Sikta på en huvudenhet med minst 2 lågnivåutgångar. Har du budget för slutsteg till högtalarna så gör det enorm skillnad.
Proffsen skulle nog säga skippa 6*9" och sätt i en baslåda istället, det beror lite på vad man är ute efter och vilken budget man har att spela med.

Hoppas det var lite till hjälp.
Uppdatera mjukvaran

Det börjar bli dags för service på[…]

Jag tror att konkursen är ett tuffare slag f&[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Kan vara intressant att veta mätarställ[…]

Även här påstås P2600 har me[…]