Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Calippo81
Hej!

Funderar att uppdatera ljudet i min S40. Jag undrar om det blir en stor skillnad om jag byter ut huvudenhet, samt alla org högtalare till nåt känt märke.

Eller måste jag dra om alla högtalarkablar(grövre) + slutsteg oxå, för att det ska bli skillnad?

Tänkte att det vore smidigt att använda befintliga kablar och bara byta högtalarna + huvudenhet.

Tack för feedback!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Byt huvudenhet först, det gör ganska mycket, om man inte köper något billigt skräp förstås. Jag föreslår alpine. nästa steg är att byta högtalare.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag bytte från HU-655 till HU-1205 nyligen, bara det gjorde massor för ljudet. Nästa steg är definitivt högtalarna och externt slutsteg om man vill gå vidare.

Jag tror du kommer långt med orginalkablaget.

/Martin
av Nibbe
mmmm i S40 har du maaaassor med möjligheter :)
Den är lätt att plocka isär (kolla http://www.haynes.se/Products/product_SV3585.htm)
Det är bara fantasin och plånboken som stoppar dig nu.

Jag byggde ljud i en V40 förut och det går att få till riktigt fint ljud, man saknar den gamla goda tiden :)

Ljudet är aldrig bättre än den sämsta komponenten så börja i ena änden av kedjan, i ditt fall stereon.
Som Variosboy skriver, börja med att byt ut huvudenheten till något som är "bra".
Köp inget skräp som du senare kommer känna att du ska byta till något bättre.
Se till att stereon har dom funktionerna som du vill ha.
Ska du in med slutsteg vill du att enheten ska ha minst 2 lågnivåutgångar, gärna en som är anpassad för sub.
Kanske du ska avancera så du vill ha tidskompensering osv.
Jag tycker alltid det räcker med en riktigt bra frontsystem (jag sitter ju 99% i förarsätet) och en bra baslåda (med slutsteg till båda).

Om du inte vill stoppa in slutsteg än kanske det räcker med att byta ut högtalarna (ganska dåliga original)
Kan vara bra att införskaffa http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... -3206.html.
av Calippo81
Tack för riktigt bra info, jag kommer troligtvis köpa denna, om ni inte rekommenderar nåt annat i just den prisklassen. Dock såg jag att denna modell endast hade en lågnivå utgång, vilket kanske inte e så bra som Nibbe säger.
Kravet är väl att den ska ha blåtand.
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 8568.6440/

Och valet av högtalare då? Jag antar att det är 5.25" som sitter i dörrarna. Pris mellan 1000-1500kr. När jag för många år sedan byggde lite ljud så hade jag MDS-högtalare i bilen, vilket jag tycke lät bra då. Är MDS lika prisvärda idag?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Den största skillnaden du kommer märka mellan denna stereon och den du har är möjligheten till fler ingångar.
Ljudmässigt är det tveksamt om du märker någon skillnad.
Du behöver upp i pris till minst, absolut minst ett par tre tusen för att få en bra huvudenhet ljudmässigt.

I ditt första inlägg skriver du även att du tänkt byta högtalare. Till min förra V40 köpte jag nya högtalare till fram för runt 1500:- för ett kitt, och det gjorde inte någon direkt skillnad mot det som satt i innan.

PS. Glöm inte bort att du behöver en ISO-adapter till stereon och en antenadapter.
av Calippo81
Variosboy skrev:Den största skillnaden du kommer märka mellan denna stereon och den du har är möjligheten till fler ingångar.
Ljudmässigt är det tveksamt om du märker någon skillnad.
Du behöver upp i pris till minst, absolut minst ett par tre tusen för att få en bra huvudenhet ljudmässigt.

I ditt första inlägg skriver du även att du tänkt byta högtalare. Till min förra V40 köpte jag nya högtalare till fram för runt 1500:- för ett kitt, och det gjorde inte någon direkt skillnad mot det som satt i innan.

PS. Glöm inte bort att du behöver en ISO-adapter till stereon och en antenadapter.
Attans vad trist det låter att det inte gör nån skillnad, har inte lust att betala 3 loppar för en stereo, sån audiofil är jag inte. Men som sagt jag kommer börja med stereon iaf, för org stereon känns förjävla uråldrig :) Huvudsaken att jag får blåtand så jag kan spela spottan i bilen.
ISO-adaptern var jag med på, men inte antennadaptern. Tack för det.

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]