Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av baldis
hejsan jag har hört att man kan köra och se på tv samtidigt... det enda man behövde göra var att klippa en kabel.... är det någon som vet vilken... och kanske har bilder....? mvh johan
Användarvisningsbild
av CarMan
baldis skrev:hejsan jag har hört att man kan köra och se på tv samtidigt... det enda man behövde göra var att klippa en kabel.... är det någon som vet vilken... och kanske har bilder....? mvh johan
Inte riktigt s, men det går at fixa.
det är lite olika beroende på vilken bil & årsmodell du har!

men det hela är ju meningslöst, nu när marksända nätat snart är nedsläkt överalt, då får du ju ingen bild iallafall.
av baldis
joi men jag bor i den delen av sverige som är sist... 2008... så då kan jag kolla på tv i två år....

jag har en s60 01

vet du hur man gör.....?
Användarvisningsbild
av CarMan
baldis skrev:joi men jag bor i den delen av sverige som är sist... 2008... så då kan jag kolla på tv i två år....

jag har en s60 01

vet du hur man gör.....?
du behöver can nätet för att kunna andvända RTI:n. men om du bryter can nätet så kan inte RTI:n vata hur fort bilen körs & TV:n funkar hela tiden.

montera ett relä på den gröna eller vita kabeln på RTI enheten (dom kablarna är tvinnade med varandra.
sen säter du en strömbrytare nånstans (i hanskfackets överkant)
Användarvisningsbild
av eslund
CarMan skrev: montera ett relä på den gröna eller vita kabeln på RTI enheten (dom kablarna är tvinnade med varandra.
sen säter du en strömbrytare nånstans (i hanskfackets överkant)
Gäller det en S80 -00 också?
Användarvisningsbild
av CarMan
tänk efter lite! hur länge till har ni analogt TV när där ni bor?
hoss os var det länge sedan vi hade analogt tv nät.

bilen har ju analog tv, varför lägga ner masa tid på nått som ändå inte komer att finnas så många månader till?
Användarvisningsbild
av eslund
Därför att jag pluggat in mig på tv-boxen, och ungarna vill kolla på lite film medans vi kör.. Är inte intresserad av tv (men ändå skaffat digitalbox till bilen) ;)
Användarvisningsbild
av CarMan
eslund skrev:Därför att jag pluggat in mig på tv-boxen, och ungarna vill kolla på lite film medans vi kör.. Är inte intresserad av tv (men ändå skaffat digitalbox till bilen) ;)
har du kopplat in dig via entenrerna eller via bildsignalen
Användarvisningsbild
av eslund
Kopplade in mig via ena antenn ingången.. Var det smidigaste sättet.. Helst hade jag velat ha VTR kitet som sitter i executive, för då får man ju en riktig AV ingång, men det verkar som man får byta RTI boxen också (enl. elshemat..).

En tanke som jag fick när jag körde hem idag.. Egentligen hade man väl via relä kunnat bryta signalkabeln och ta styrspänning till relät från lämplig kabel på TV boxen.. Måste ju finnas nån kabel som ger spänning när TV'n är igång men inte när RTI är igång.. Då slipper man ju micklet med brytare som stod tidigare i tråden.. (får ut med multimetern och mäta lite)

Tanken fanns att ta via bildsignalen, men när jag kollade elschemat så var det inte specat vilka kablar det var som gav signal.. Å andra sidan.. Liten skärm = behöver inte vara perfekt.. ;)
Användarvisningsbild
av CarMan
fördelen med att gå via bildsignalen är att du då är på andra sidan fart spärren
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]