Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av widdde
Håller på och kopplar in slutsteg i bagaget på min S60 (-2004) men har lite problem att hitta en vettig jordpunkt..
Batteriet sitter ju bak i bagaget i bilen, men har hört att man inte ska jorda direkt på batteriet, så det undviker jag.. Men har tyvärr problem att hitta någon annan bra jordpunkt i bagaget..
Några förslag?
widdde skrev:Håller på och kopplar in slutsteg i bagaget på min S60 (-2004) men har lite problem att hitta en vettig jordpunkt..
Batteriet sitter ju bak i bagaget i bilen, men har hört att man inte ska jorda direkt på batteriet, så det undviker jag.. Men har tyvärr problem att hitta någon annan bra jordpunkt i bagaget..
Några förslag?

Baktill upp under platsen (kåpan över bagaretrösklen) så kunde jag jorda, vet inte om det fanns en skruv där redan eller om jag gängade, håll fanns det där från början.
Ok, ska se om jag hittar .. :)

Vad finns det annars för nackdelar att jorda direkt på batteriet? Det finns ju nära tillhands.. :p
Jag har hört att man inte ska jorda direkt på batteriet, men vad är egentligen anledningen?
Det är väl brandrisk om man jordar direkt på batteriet. Du kan jorda var som helst i chassit. Sandpappra först så du får ren plåt, mät så du har spänning, sen fäster du jordkabeln med en plåtskruv. Se till så att det inte ligger några kablar under plåten bara.
Extrafråga;

Hur grova kablar klarar jag mig med vad gäller ström och jordkabel? Jag har ett steg som kan leverera ca 580 watt RMS vill jag minnas.
Jag har iaf detta steg:
http://www.dhdusa.com/viewItem.asp?idProduct=436
1400 watt står det på steget samt på hemsidan, men det kan ju knappast vara kontinuerligt eller mätt enligt RMS..

Vad klarar jag mig med för tjocklek på kablar? Vill även påpeka att mitt batteri sitter i bagaget på bilen, så kabellängden behöver inte vara mer än 1 - 1,5 meter.. Inget kabeldragande från motorrummet alltså.. Jag kommer heller inte använda alla 6 kanaler utan snarare 3 av dom..

Tack på förhand!
Nu så, nu har jag researchat lite i min bil genom att riva ut hela baksätet och inspekterat chassit..
Det finns ju lite här och där som man kan jorda verkar det som..

Jag har ju sett rekommendationer på att jorda i bältesinfästningen, men jag vet inte om jag känner
att det är så bra idé, främst med tanke på säkerheten.. Vad händer om man eventuellt skulle krocka
och något skulle hända? Vad säger försäkringsbolag o liknande om det skulle sitta en jordögla i bältesinfästningen?
Kanske jag som är försiktig, men ändå..

Nåväl, hittade en annan intressant skruv där det inte sitter någonting i.. Det är bara en skruv (likadan på båda sidor
i baksätet..)

Bifogar två bilder.. Vad tror ni om den markerade skruven? Skrapa plåtrent runtom där, skaffa en passande
mutter så borde väl det där vara en utmärkt jordpunkt? Eller?

Bild
... och en bild som är lite mer översiktlig för att visa var den sitter..
Bild

Tack på förhand!
Verkstadshandbok

Har en s40 2004, söker verksdadshandbok p&ari[…]

Lyftare 2,4, B5244S4

Hej Någon som har koll på vart man k&o[…]

Rengjort och kört några mil idag. Torrt[…]

Bromsok kärvar

Inte helt ovanligt att det blir hål på[…]