Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Tja, en dålig rubrik, men kom inte på någon bättre...
Funderar emellanåt på att investera i ett slutsteg för att få bättre kräm i bilen. Har inte någon lust att rodda med sub i förstaläget, utan hoppas att det skall bli hyfsad bas även utan. I en gammal 142a hade jag ett par bra högtalare i hatthyllan och var nöjd med basen där.

Till frågan.
Har en V70 -00 Classic. Högtalare i samtliga dörrar, diskanter i A-stolpar och längstbak-stolpar (D-stolpar?).
Pioneer DEH-P5500MP, låter hyfsat men vill som sagt ha lite mer kräm, framförallt i basen - och basen skall vara luftig, hatar burkiga basar.
Hur fungerar det? Har man 1 slutsteg för alla högtalare?
Oavsett om man har för alla eller bara för bakre högtalare, kör man hög- eller lågnivå?
Om man kör lågnivå hur kan man i så fall ställa bas/diskant? I min Pioneer kan man ställa ganska mycket med digitala equalizer som faktiskt fungerar riktigt bra, fylligt o varmt ljud. Tror inte jag skulle uppskatta ett "rent" ljud utan att kunna skruva med bas/diskant.
av Fartdåre
Vet inte hur org setupen ser ut med steg, filter osv, men det första du bör göra är att byta ut högtalarna. Ingen större
mening att köra steg på org. högt.

Vill du gå hela vägen med ljudanläggningen så småningom bör du börja i rätt ända.
Jag hade köpt två högtalarkit för fram o bak o sedan ett fyrkanalssteg som driver dom. Nästa steg blir en bas och
gärna ett monoblock till den. Är det bara mer bas du är ute efter finns det ingen bra genväg. Det är en bas som gäller.
I min nuvarande bil har jag gått den enkla vägen och bytt ut högtalarna som fortfarande drivs av org. stereon. Ger ganska
hyfsad bas för sig, men eftersom jag är ljudskadad så måste jag ha mer bas... Leta upp min garagetråd i forumet.

Bas o diskant kan du justera även om du kör lågnivå. Vissa dyrare maskiner har pre-out där signalen inte påverkas
av tonkontrollerna, men de är ovanliga idag.

Jag skulle dock säga att skärmdumpen ova[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]