Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av tyclon
Tja, nu är det så att jag har köpt en 740. Efter att ha kollat lite så fick jag syn på högtalare i bakdörrarna. Dock så kommer det inget ljud ifrån dem. Jag kopplade loss dem och det var kablar där men inget ljud, bara ifrån framdörrarna. Vad kan det vara för fel? Jag provade att byta plats på plus och minus med inget hände. Har även provat andra högtalare men det fungerade inte. Hur tar jag lättast reda på vad som är fel? Är det fabriksstandard med fördragna högtalare i bakdörrarna?
av umekille
kabelstammen är fördragen och kontakt finns för adapterkabel ovanför vänster knähöjd vid väggen förarsidan.
den adapterkabeln skall kopplas samman med bilstereon i din bil. ta loss stereon o kolla så det är kopplat. :-)-)
..Och be att ingen "händig" varit framme och klippt och klistrat i kablarna !.. :roll:

Dom händiga avslöjas oftast av lämningar bestående av skatbon med klippt kabel, blandat med en fantassifull användning av kabelskor/strömtjuvar alt "sockerbitar" ...

Det finns en "plug in" kabelstam som kopplas in dels bakom radion i originalkontakterna, dels vid angiven positoon ovanför vänstra knät innanför panelen, kostar 150 spänn på biltema och sparar mycket huvudvärk, men framförallt tid.
Denna passar såklart även i nya radion med ISO-kontakt.
av umekille
Det är en skarvdosa som hänger innanför sidopanelen,den ser du om du tar bort panelen ovanför pedalerna...
i det skall det kopplas en kabel(adapterkabel) som sen läggs ovanför rattstången och träs in i facket där stereon
sitter,där kopplas den ihop med stereon .
aha ok. Men jag kopplade in en eftermarknadsstereo igår och då fanns det 2 separata plug in kontakter som jag kopplade in i en ISO kabel. Somsedan går in i stereon, så det finns inget mera uttag bakom stereon. Men jag var ute och kollade nyss och jag hittade ett svart skarvdon under ratten som hade en ledig plats.

Men som du sa så är kablarna ifrån bakdörrarna dragna till det svarta skarvdonet under ratten? För det fanns ett vitt också :???:
av umekille
har du isokablagestereo så har du också en adapter från det till volvos orginalkontakt.
kontakten framom dörren är svart och skall innehålla 4-kablar. Plug 'n play system är det
med kablagen så du inte behöver kapa eller dra något hemmagjort.
Åk till din volvobutik där finns kablarna samt bilder hur dem kopplas.
av umekille
tyclon skrev:Hmm ok, skulle du kunna länka en bild på ISO-adaptern? jag är ganska förvirrad :S

Bakom Stereon finns det antennkabel samt de två över i förljande Bild
Men de går ihop med den adaptern jag har som går in i stereo, annars finns det inga fler kontakter. Ursäkta om jag fattar noll :/
Bild från annat forum Bild

Länk till forumstråden... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1742415
Den längre av dem skall över rattstången och kopplas med kontakten där...
den andra sköter strömen o framhögtalarna.
blådåren skrev:...
Dom händiga avslöjas oftast av lämningar bestående av skatbon med klippt kabel, blandat med en fantassifull användning av kabelskor/strömtjuvar alt "sockerbitar"
...
Strömtjuvar har jag koll på, men sockerbitar? Brukar undvika, men har använt på något ställe där jag inte vetat riktigt om jag skall ha en permanent koppling. Har på känn att det är lite no-no (och fult), men vad är egentligen problemet med sockerbit (förutsatt att den görs "ordentligt")? om man skalar så kabeln går fram till metallen så är det ju isolerat o fint. Det jag ser om nackdel är att det tar plats, men om det är gott om plats?

Hoppas ok med lite halvt om halvt OT-fråga.

https://youtu.be/afO3Hz90ulk

Verkstadshandbok

Har en s40 2004, söker verksdadshandbok p&ari[…]

Lyftare 2,4, B5244S4

Hej Någon som har koll på vart man k&o[…]

Rengjort och kört några mil idag. Torrt[…]