Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Tjena ! Beställde nyligen ett par 5,25"or och två små diskanter ifrån US BLASTER, var även med ett delningsfilter till vardera högtalare/diskant.. Nu är frågan hur jag koppalr detta så jag får det rätt.. Så långt jag har kommit nu så har jag kopplat typ såhär, Från 5,25":an två sladdar , en plus och en minus till delningsfilteret där det stod WF, Sedan har jag kopplat den lilla diskanten, en plus och en minus till Delningsfiltret där det stod TF, sedan drog jag gamla högtalarkabeln, (som går direkt från stereon) till LINE IN en plus och en minus på delningsfilret.. Är detta rätt ? :P Sedan har jag en kvar som jag inte vet vad som ska kopplas på.. Den sitter bredvid TF och är ENDAST en plus symbol och så står det "-3db" vad F*N ska jag koppla dit, blir helt förvirrad :P

Sen så har jag en fråga till, det sprakade i gamla högtalarna när man vred upp volymen, därav bytte jag.. Men nu är det så att det Fortfarande spraka när jag bytt högtalarna... vad kan det vara ? eller är det bara så att jag har kopplat fel någonstans ?

MVH Kallonen
av Hovig
Uttaget med "-3db" är för diskanten, om du tycker att den låter för högt kan du koppla plus kabeln till den, då sänks diskant volymen med 3db via filtret.

Sprakande ljud kan betyda bränd slutsteg eller kortslutning i högtalarsladdarna, tex att dem jordas mot bilens kaross...
Hovig skrev:
Sprakande ljud kan betyda bränd slutsteg eller kortslutning i högtalarsladdarna, tex att dem jordas mot bilens kaross...
Hmm.. alltså det lilla delningsfiltret ?! nää, de är helt nytt plus de va ju så innan ! Sen har jag 2 stycken 12" MDS basar i låda, med ett MONOBLOCK Class D, men dit är ju inget kopplat som ska påverka skrikarna liksom ? det är ju bara en Remote kabel och lågnivå kablar har jag för mig :(?)

Men med andra ord dra om kablarna från själva stereon ut till högtalarna ? :)

// Kallonen
Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]

Hej! Jag funderar på att byta maskin i min […]

Verkstadshandbok

Det finns två handböcker till modell&ar[…]