Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Tjenis!

Bör jag bli fruktansvärt trött på mitt slutsteg, ett MDS gp3

Det funkar ibland! jag menar verkligen ibland. Framför allt de tillfällena man vill dunka musik som satan...

Basen är det inget fel på och inte häller högtalar kabeln, jag vill verkligen få det att funka ALLTID men har inte råd att köpa ett nytt steg bara sådär.

Någon som har någon idé om vad som bråkar? köpte det begagnat och det fungerade nog då.
Har ingen säkring alls på strömkabeln.

jag har provat med två andra signalkablar än den jag annars använder men utan resultat

Jag vill också minnas att någon enstaka gång har det hänt att protect lampan lyser på steget.

har också provat med andra högtalare till steget men det har inte blivit bättre.

Jag glömde skriva innan att det ibland kommer konstiga ljud från basen när den inte spelar. när man slår till tändningen så kommer ett ganska högt och väldigt ansträngt ljud som är nästan obeskrivligt. och sedan så knäpper och sprakar det från den precis som att den vill spela inte kan av någon anledning
740racer skrev:/.../Det funkar ibland! jag menar verkligen ibland. Framför allt de tillfällena man vill dunka musik som satan...
Det kan finna smånga orsaker. Kanske någon dålig lödning inne i steget? Eller överhettning? Spraya med kylspray för att se om någon förändring sker, att steget börjar fungera eller slutar fungera. Då är det läge att öpnna och löda om. Även då kan kylspray vara användbar om du inte vill löda om allt.

Kylspray, t.ex. denna: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Kylspray-36521/
740racer skrev: /...att det ibland kommer konstiga ljud från basen när den inte spelar. när man slår till tändningen så kommer ett ganska högt och väldigt ansträngt ljud som är nästan obeskrivligt. och sedan så knäpper och sprakar det från den precis som att den vill spela inte kan av någon anledning
Har du kollat strömförsörjningen ordentligt, även jordning? Kanske någon kondensator i steget som är dålig? Eller glappkontakt inne steget? Jordslinga i signalvägen?
jag är ingen el guru eller så så det där med lödningar och sånt, hur ser man om de är dåliga då?

Det är alltså i perioder det fungerar, har nog inte spelat på snart en vecka men innan dess så funka det några dagar och så har det varit länge nu.

Jag märkte idag att om man ansluter ström eller jord kabel så slår det gnistor(när den andra är inkopplad naturligtvis), där är alltså en sluten ström krets även om tändningen och steget är av, så ska det väll inte vara så det är väll därför batteriet är dött efter två-tre dagar?

Hur fungerar den där kylsprejen? är det nåt mirakel sprej som man dränker allt i så funkar det eller hur fungerar det egentligen?
Först nu skriver du att batteriet dör efter ett par tre dagar, och det kan självklart bero på att steget inte går ner i standby när remoten är av. Det är ett problem i sig, men inte säkert att det är det som gör att steget går i protect.

Kylsprayens funktion är just den att den kyler det området man sprayar på, och något kyls ned och blir kallt krymper (testa bada isvak på vinter å så slår du en kik på herrn där nere i badbrallan så ser du att exakt samma sak händer där med).

Vitsen med detta är att man får lödpunkter med dålig kontakt att "ändra storlek" och på så vi kan ett glapp som uppstår av värme upptäckas när man helt enkelt sprayar och får prylen att fungera igen, eller tvärtom.
Var säker på att batteriet var kasst och har aldrig tänkt på att det kunde finnas ett samband :roll:

Då fattar jag det med kylsprayen, men ska det användas när steget är igång, eller spraya först och starta sen?
Det använder man när steget är igång. Det kyler ju bara ner området man sprayar på en kort stund, kanske några sekunder eller så.
Man sprayar alltså inte hejvilt över hela kretskortet, utan man tar små bitar i taget, men innan du gör det så är det ju vettigt att syna hela kortet under förstoringsglas först för att se om det syns något suspekt.

För fler och bättre tips härifrån så föreslår jag att du tar bort kåpan från steget och tar kort och lägger ut här. både från komponentsidan coh från undersidan. Och du, ta skarpa bilder. Suddiga bilder gör ingen nytta! :wink:
Har tyvärr inte haft vägarna förbi något biltema varuhus så jag kan få tag i kylspray, att köpa på ad center för 300:- är inte ett alternativ.

Men nu har jag pillat sönder steget och tagit lite bilder så kanske någon kan berräta vilka komponenter man kollar först, jag är ganska darrig på handen så om jag ska börja löda så flyter nog allt tenn ut överallt så då kan jag lika gärna hälla vatten på det!

Bild

Bild

Bild

Bild
Verkstadshandbok

Har en s40 2004, söker verksdadshandbok p&ari[…]

Lyftare 2,4, B5244S4

Hej Någon som har koll på vart man k&o[…]

Rengjort och kört några mil idag. Torrt[…]

Bromsok kärvar

Inte helt ovanligt att det blir hål på[…]