Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av antond93
Hej, nu så tänkte jag fråga, jag har satt i 2 nya högtalare av märke velocity i en Volvo s70 -98, men problemet är att dessa " sprakar" när de blir bas, och jag har kollat att dom inte är spräckta, det finns också 2 andra uttag för kablar på högtalarna, och sen fick jag med en svart " dosa" till varje högtalare, måste man koppla in dessa för att de inte ska låta illa? Dom låter endast illa om man höjer och att de är bas, diskant funkar bra..

Hoppas någon kan hjälpa mig

Dosan har två kablar som de står woofer och två kablar som de står tweeter på, och på andra sidan är de plus och minus, så antar att de är någon delfilter av något slag, är de därför de sprakar om dom?

Sånahär högtalare är de
http://www.brc.se/blaupunkt/velocity-vx652-hogtalare/
av 2444ever
Vet inte varför du fick ett sånt svar, bara att beklaga. Har faktiskt aldrig sett det förr. Tycker det är ett bra forum, ibland har man otur och det är lite stiltje, ibland rasslar svaren in.

Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket. Den här grejen du beskriver låter helt klart som ett delningsfilter. Om du har diskanthögtalare som original i bilen så sitter det redan ett delningsfilter, och om du har använt originalkablarna i dörrarna så borde det ju funka.

Du skrev inte om det är fram eller bak du satt i nya högtalare.
av 2444ever
Kollade lite på länken till högtalarna. Har endast haft "enkla" högtalare själv, men en tanke är ju att du har en ingång för mellan/bas, och en för diskant till högtalarna, och att delningtsfiltret skall användas. Isf beror "felet" på att du kopplat in på diskantingången.
Men, som sagt, om du har diskanthögtalare original så är det redan ett delningsfilter och då skall du sätta originalkablarna i ingången för bas/mellanregister, och skulle det vara så så kommer inte högtalarna till sin rätt, dels för att du inte får något till diskant, och dels för att delningsfiltret original inte delar på optimalt sätt (antagligen) för högtalarna.

Men, detta är mest gissningar.
av Fartdåre
Trodde det var ett riktigt forumtroll...Sorry, visste inte...

Högtalarkit har alltid ett filter och har alltid haft. Tittar man ex. på en bilstereobutiks hemsida
så ser man att alla kits har ett sådant. Läser man på lite så förstår man också funktionen.
Följer det med en grej så kanske det skall användas.
Slutledningsförmågan säger dig då kanske att du skall använda det annars låter det inte som det skall.

Så! "Dosan" du beskriver ÄR ett delningsfilter. "woofer" och "tweeter" betyder bas och diskant. Detta är
utgångar FRÅN filtret. Här kopplar du in högtalarna! Basen på "woofer" och diskanten på "tweeter"!

De andra kablarna med + och - är ingången TILL filtret. På ingången skall du koppla in högtalarkabeln FRÅN stereon/förstärkaren. Vänster kabel till vänster filter och höger till höger filter.

Mvh. :)

Samma sak när man drar släpkärra. […]

Vilken inre styrled passar?

Lättare kanske att läsa av WIN-numret, d[…]

Problem med trafikinformation RTTI

På själva kartsegmentet ser du versions[…]

Balans ljudsystem

Tack så mycket för bilderna :-) Visst[…]