Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har precis köpt en bilstereo (GAS GA500) och ett slutsteg (GAS PRO 200) som jag har tänkt pilla in i min bil.

Problemet är bara att jag kör en gammal Volvo 142, alltså har jag inget kablage alls draget. Eller ja, det är draget ström, jord och antenn till original radion som sitter i. Mycket mer än så har jag inte.
Jag antar att jag måste ha en ISO-kontakt, vars får man tag på en sån och vilka kablar behövs från bilen till ISO-kontakten?
Har själv kopplat in stereo i en 142 för länge sen, har något svagt minne av något kablage i bilen, men i så fall är det möjligt att det endast var strömkablarna i det (i lite modernare ingår "allt" i kablaget). OM du har ett kablage så kan det ha ramlat ner bakom något längre in, eller kanske tidigare ägare har klippt kablarna vid inkoppling, och även om det skulle finnas så är det väl tveksamt om det finns något adapterkablage att få tag i...

Iaf, om din stereo inte har ISO-kontakter har du förmodligen ett kablage med stereon som har honor för ISO. Det du behöver är ett ISO-kablage med lösa kablar, eller helt enkelt ett för t.ex. Volvo -> ISO där du bara kapar "Volvoänden" (eller till vilken bil som helst). Båda två har jag sett på Biltema för en billig peng, kunde dock inte hitta den med lösa ändar på biltema.se nu.
Så här ser ett iso-kablage med lösa ändar ut:
Bild
Det är dessa kontakter som skall in i din stereo (eller stereons kablage).

Här är länk till mer förklaring och schema för kontakterna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio
Det du minst behöver koppla in på kablaget är A8 ground, A4 +12v battery (ständig ström för stereons minne, brukar vara gul kabel) och A7 12v switched (ström vid radioläge och tändning, driver själva stereon, brukar vara röd kabel). Det är också lämpligt att sätta säkringar på strömkablarna. Sedan ser du i schemat hur du kopplar resten du behöver, om du plockar allt ljud från slutsteget är det väl inte mer som skall in i kablaget, annars skall ju högtalarna kopplas in i kablaget.

Använd INTE "strömtjuvar" när du kopplar in dig i bilens kablage.
Hur går det?
Kan tillägga att om du inte har högtalare bak i hål hatthyllan så är det ett mycket hett tips att fixa det. På min som var -71 var det extrem skillnad när jag klippte upp hatthyllan bak o satte högtalarna där, hela bagaget var som resonanslåda. Och dom skall vara ordentligt fastskruvade rakt i plåten, inget mellan.

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]