Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av teddysoft
Snabb fråga, skall det sitta 5,25" högtalare i bakluckan på
en volvo v40 från 1998?

Jag måttade ca.13cm hål/hål i tomrummet bakom högtalargallret.
Fick inget bra svar ifrån volvo i köping när jag ringde idag.

/Ted
Senast redigerad av 1 teddysoft, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av thorell
Kommer inte ihåg till 100, men är det inte 4-tummare i bak? Med tanke på att du mäter 13 cm CC mellan hålen för skruvarna känns det ju rimligt. Baffeln måste ju få plats. Men som sagt, det här tar jag inte gift på.
Användarvisningsbild
av teddysoft
Tack för svar, fick veta av en kompis att det kunde vara 5" även.
Men jag skall ta och ringa volvo igen, men inte i köping denna gång
och se om man får ett vettigare svar.

Får återkomma med svar.

/Ted

Edit:
Hittade denna hemsida ( http://www.pioneer.eu/se/products/car_a ... akers.html )
och enligt den om jag läser rätt skall det vara 5,25" i bakstolparna.
Men ska ringa volvo för att bli 100% säker :) ..
Användarvisningsbild
av thorell
Volvo brukar inte ha nån vidare koll på sånt tyvärr. Bättre att kolla med nån som säljer bilstereo.

Samtidigt så vill jag minnas att du får vara noggrann att välja element som inte bygger så mycket utåt. Annars får du inte på gallret.

Varför ska du byta i bak för? Själv har jag skitit i det, under devisen att jag aldrig sitter i bak ändå. Spelar inte ens originalhögtalarna, eftersom jag tycker att det förstör ljudbilden när ljudet kommer bakifrån.
Användarvisningsbild
av teddysoft
thorell skrev: Varför ska du byta i bak för? Själv har jag skitit i det, under devisen att jag aldrig sitter i bak ändå. Spelar inte ens originalhögtalarna, eftersom jag tycker att det förstör ljudbilden när ljudet kommer bakifrån.
Jag vill ha högtalare i bak då min sambo alltid sitter i baksätet med våran dotter,
och om hon vill lyssna på en låt så måste jag höja väldigt mycket i fram då att hon hör.

Och en än gång fick jag samma svar ifrån volvo..
Blir att gå ut och skruva bort en högtalare från framdörren och prova
den i bakstolpen.
Användarvisningsbild
av thorell
Ok, då förstår jag :) det gäller att ha hög WA-faktor på projekten ibland.

Om du inte redan provat så behöver du inte göra det - högtalaren i fram passar inte i bak. Den är 5,25 tum stor, och har dessutom en baffel som är specialanpassad till framdörren.

Jag har funderat som fan, men jag har lyckats förtränga vilken storlek som sitter i bak på fas 1. Men tipset är ändå 4-tummare. Det ringer en liten klocka om att det var den storleken jag tittade på när jag hade min förra V40.
Användarvisningsbild
av thorell
thorell skrev:Jag har funderat som fan, men jag har lyckats förtränga vilken storlek som sitter i bak på fas 1. Men tipset är ändå 4-tummare. Det ringer en liten klocka om att det var den storleken jag tittade på när jag hade min förra V40.
Kan inte släppa det här, och efter lite googlande med träffar både i det här forat och andra är det 5,25:or som gäller i bakstolparna. Tänk bara på att skaffa dig element som inte är speciellt djupa, eller har för långt utstick på framsidan; hålet är grunt, och i och med att originalgallret bygger inåt blir det trångt som satan.

Här är några länkar:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=65232
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=129255

Lycka till / Richard
Användarvisningsbild
av teddysoft
thorell skrev:
thorell skrev:Jag har funderat som fan, men jag har lyckats förtränga vilken storlek som sitter i bak på fas 1. Men tipset är ändå 4-tummare. Det ringer en liten klocka om att det var den storleken jag tittade på när jag hade min förra V40.
Kan inte släppa det här, och efter lite googlande med träffar både i det här forat och andra är det 5,25:or som gäller i bakstolparna. Tänk bara på att skaffa dig element som inte är speciellt djupa, eller har för långt utstick på framsidan; hålet är grunt, och i och med att originalgallret bygger inåt blir det trångt som satan.

Här är några länkar:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=65232
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=129255

Lycka till / Richard
Du ska att ett jättetack richard som har svarat och även hittat information.
Nu vet jag hur jag skall göra och vad som behövs.

Än en gång tack för hjälpen och länkarna :!: :-)-)
Senast redigerad av 1 teddysoft, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av thorell
Inga bekymmer =)

En OT-fråga bara: hur lyckas du köra en 2.0T på 0,64? Är det siffran i färddatorn, eller uppmätt? Min pärla vill ha 2,5 dl till per mil, men jag har i och för sig en ganska tung högerfot =)
Användarvisningsbild
av teddysoft
thorell skrev:Inga bekymmer =)

En OT-fråga bara: hur lyckas du köra en 2.0T på 0,64? Är det siffran i färddatorn, eller uppmätt? Min pärla vill ha 2,5 dl till per mil, men jag har i och för sig en ganska tung högerfot =)
Det är enligt färddatorn, och svaret på den frågar är faktiskt enkel :) ,
när jag kör så överstiger jag inte 90km/t (om jag inte skall göra en omkörning).

Är det 100, 110 eller 120 på vägen så ligger vi i 90km/t,
jag har räknat att om jag kör i den hastigheten så ökar resetiden med 12 minuter
från punkt A till punkt B.

Ett exempel:
Jag ska från Arboga till Knutby, följer jag hastigheten som är angiven på vägen
hela tiden tar resan 2 timmar.
Men om jag kör i 90km/t (där det är 90 eller högre angivet) tar resan 12 minuter längre enligt tiduret
som jag har klockat nonstop från parkering till parkering.

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]