Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av umekille
min 945/93 har en liten antennfot mitt på taket en bit från bakluckan.
(telefonantenn?) Tänkte använda den och köra en polisradio med
men någon som vet var man kan tänkas hitta kabeln under instrumentbrädan?
Är det ett orginalmontage? då jag sett otaliga volvobilar med liknande antenner.
ps. det är en vanlig antennfot så det går skruva dit en standardantenn av lämplig
längd.ds.
av TomasL
Den största frågan är ju vad du ska med polisradio till? Eftersom polisen och alla andra blåljusenhet inte använder den längre. Dom har ju gått över till det krypterade system "Rakel".
av umekille
har en liten mini tv som jag funderar använda antennen till
fräckt ju ha en tv under stereon...blir nog riva lite o söka sen
tyvärr råka jag knäppa in stereon o har inga lösgörningsverktyg :???:
Eftersom bilen är såpass gammal gissar jag på en äldre nmt-station, dessa monterades oftast bak pga storleken, så gör en kik under luckorna bak så kanske du hittar nåt som "inte hör hemma där" .
alt släpp loss knäskyddet fram på förarplats och leta antennsladd !.

poisradion används faktiskt fortfarande !, men bara av mindre distrikt samt av handburna enheter, så det går faktiskt fortfarande att lyssna på dom rackarna ! :D .
men det är bara en tidsfråga innan dom löst dom kvarvarande problemen i sitt snart 10 år gamla digitaliserade och redan föråldrade system som dessutom knappt är uppgraderat under väntetiden heller...
Alla dessa myndigheter som öser skattepengar över mer eller mindre suspekta entreprenörer inom data och kommunikation... :roll:
PS. ursäkta OT
av umekille
var dessa takantenner ett tillbehörsval från volvo?
har sett dussintals volvo med sådana både sedaner o hgv.
nån cab med dylik har jag inte sett :lol:
Originaltillbehör !?, njaa, men det var ju rätt vanligt att montera fasta mobiltelefoner på den tiden och det fanns ju rätt många radioverkstäder på den tiden som stoppade i vad kunderna ville ha.
Det gjorde väl volvo-verkstäderna med för den delen, men om det fanns mobiltelefon som specifikt original-tillbehör till 940 vet jag faktiskt inte, (nån annan kanske ??)

Är f.ö inga problem att montera mobil-tele i cabbar heller , fast man sätter kanske inte antennen i taket då :lol: :wink: .
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina […]

Dom där sulorna kommer sannolikt inte passa a[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]