Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Har en HU-650 som på sistone börjat spöka med att spela upp cd-skivor. Senast i morse så stoppade jag i en skiva men inget ljud och det gick inte att spola i låtarna, däremot så kunde jag stega mig fram mellan låtarna. Detta har hänt några gånger förut och det har alltid varit när jag kommit ut till bilen och den stått ett tag.
För att återgå till morgonens problem så stoppade jag i en annan skiva som gick igång direkt, bytte efter en stund till den icke fungerande som då hoppade igång utan problem, nästan som om HU:n måste bli varm innan det lirar som det ska.

Kör alltid brända skivor i bilen, uteslutande Verbatim brända via Nero och ett Flac-plugin samt i lägsta möjliga hastighet, är en Nec DVD-brännare kopplad via SATA. Disc-at-once och givetvis stängning av skivan. Är aldrig några problem med dessa skivor i CD-spelaren inne.

Finns det nåt att göra eller är det bara att vänta på att den ger upp helt och införskaffa en ny stereo till bilen eller vad tror ni?

Om man åker på ny maskin finns det någon eftermarknads (inte snyggt förvisso) som fungerar ihop med rattknapparna? Är ju en gammal Alpineist så förhoppningsvis fungerar deras maskiner med Volvos rattknappar.
Användarvisningsbild
av Bosa
Har ju köpt CD-r-skivorna. ;)

Har inte testat med originalskivor, de blir bara repiga i bilen och de brända fungerar utan problem i ett par spelare inne i huset. Fungerar bland annat med en gammal bordspelare som köptes på ICA för snart 10 år sedan, har för mig den gick på runt 600:- när den köptes. Brukar testa skivor i den iom att den är sämst av det jag har inne vad gäller CD-r.
Så för min del är det lika långt som brett om det fungerar med originalskivor eller inte, krånglar den med brända så har det fortfarande skett en förändring eftersom det har fungerat klanderfritt i 5-6 år. :)

Glömde skriva att en verifiering alltid sker av de skivor jag bränner. När jag köper en skiva så är det första som sker att den rippas med hjälp av EAC till FLAC och det är dessa filer jag sedan bränner till CD-r och använder både i bilen och i stugan där jag har en Alpine-stereo från förra bilen. Är aldrig några problem i stugan med brända skivor.
Enda stället jag har problem med mina CD-r är just i bilen.
av mikebike
I gamla bilen gick det sämre och sämre med hembrända skivor. Sedan jag bytt brännare fungerade det perfekt.
Testa med skivor som bränts i en annan brännare.....
Användarvisningsbild
av Bosa
Alpine har kabelsats för att få rattknapparna att fungera med deras HU's. Får bli en Alpine, antingen CD med USB eller en av deras mediaspelare, med det kablaget vad tiden lider antingen ihop med PA-300-steget eller så slänger jag i ett av Alpines 4-kanaliga digitalsteg.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]