Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har nyss köpt en Volvo V70 -03:a som har en stereo som heter HU 603 (om jag inte missminner mig) och tydligen stöder denna inte mp3?

I förra bilen jag hade (S70 -99) så var det samma sak så där fick man byta hela stereon(billigaste lösningen), man hade ju hoppats på att Volvo hade utvecklat även stereon en bit till 03:orna?

Att byta stereo har tidigare varit att föredra men i V70N är det ju ingen höjdare så frågan är hur man löser det? Jag vet att man kan köpa en manick för 600 kr som man kopplar in sig på CD-växlar ingången men detta betyder att man måste koppla en extern mp3spelare på en kabel och man kommer inte kunna byta låtar om man inte gör det direkt på den externa mp3spelaren? Finns det inget bättre där man faktiskt kan styra allt via ratten eller befintlig stereo?

Man tycker ju att om man kopplar in sig på en CD-växlar ingång så borde stereon kunna säga till spelaren att byta låt då den skulle göra samma sak om det faktiskt satt en CD växlare?

Jo jag känner till FM adaptrar men det är verkligen ingen lösning då kvalitén blir märkbart sämre.

Några förslag?
Dessa "adaptrar" kan styras från den befintliga stereon. Lite beroende på modell, så kan du styra från följande ingångar usb, minneskort och Iphone 4. Däremot kan du inte använda stereon för att bytta låt när du spelar upp från aux! Då måste du manuellt bytta låt på tex. mp3n.

FM adaptrar är som sagt att kasta pengarna i sjön.
snowman skrev:Förstår, men om jag vill kunna styra med stereon vilken lösning är det billigaste och bästa då?
Ja du, finns säkert en del alternativ. Själv ska jag imorgon installera en från Nascom.se som jag fick ge 895 kr + frakt.
Sen om det är den mest prisvärda eller bra kvalitet vet jag inte. Men jag kan berätta hur jag upplever den imorgon.
niborZ skrev:
snowman skrev:Förstår, men om jag vill kunna styra med stereon vilken lösning är det billigaste och bästa då?
Ja du, finns säkert en del alternativ. Själv ska jag imorgon installera en från Nascom.se som jag fick ge 895 kr + frakt.
Sen om det är den mest prisvärda eller bra kvalitet vet jag inte. Men jag kan berätta hur jag upplever den imorgon.
Ja det får du gärna göra!
Well, då var den på plats. Fick till det rätt bra med kabeldragningen, allt ser original ut enda tills man lyfter på locket till mittenfacket. Därunder dyker det upp ett usb uttag samt en aux. Har inte hunnit lyssna så mycket än, samt att usb uppspelningen bråkar lite.
Uppspelning från mobilen med Spotify funkar kanon iaf!

Ska böka lite till i kväll, så kommer det någon bild och slutligt omdöme av mig i morgon.
Hej igen

Är nu klar med min installation av DMC:n. Jag är nöjd med ljudet, vilket är som att lyssna från den vanliga stereon! Alltså inget brus eller liknande, klart ljud helt enkelt. Jag har spelat upp från min andriod mobil med Spotify, vilket fungerade mycket bra.
Hade lite problem med USB:n i början, men det var dels fel på den USB stickan samt att det är viktigt att man gör rätt mapp struktur!

Jag vart väldigt nöjd med placeringen av usb:n och aux:en, vilket hamnade diskret i mittenfacket. :D
Här har ni en bild.
Bild

För dom 960 kr eller vad det var jag fick ge med frakt så är jag mycket nöjd, hoppas det är något som fungerar ett tag också.
När jag spelar från USB:n så fungerar både rattens kontroller samt stereons, när jag kör med Spotify så måste jag bytta låt på mobilen.

Alltså, efter två dagars användande är jag fortfarande nöjd. Sen finns det säker flera alternativ tex. denna produkt http://www.auxadapter.se/ med då får man enbart aux, dock så är den billigare.
niborZ skrev:Hej igen

Är nu klar med min installation av DMC:n. Jag är nöjd med ljudet, vilket är som att lyssna från den vanliga stereon! Alltså inget brus eller liknande, klart ljud helt enkelt. Jag har spelat upp från min andriod mobil med Spotify, vilket fungerade mycket bra.
Hade lite problem med USB:n i början, men det var dels fel på den USB stickan samt att det är viktigt att man gör rätt mapp struktur!

Jag vart väldigt nöjd med placeringen av usb:n och aux:en, vilket hamnade diskret i mittenfacket. :D
Här har ni en bild.
Bild

För dom 960 kr eller vad det var jag fick ge med frakt så är jag mycket nöjd, hoppas det är något som fungerar ett tag också.
När jag spelar från USB:n så fungerar både rattens kontroller samt stereons, när jag kör med Spotify så måste jag bytta låt på mobilen.

Alltså, efter två dagars användande är jag fortfarande nöjd. Sen finns det säker flera alternativ tex. denna produkt http://www.auxadapter.se/ med då får man enbart aux, dock så är den billigare.
För mig känns det givet att kunna styra med stereon att ta upp enheten och hålla på att fibbla med den när man kör är ju inte så kul. För min del hade det varit ypperligt med att bara sätta i ett USB minne någonstans och köra all musik från detta. Men om det är värt 1000 spänn är en annan fråga. Förra bilen sålde jag orginal stereon och köpe en ny där gick det väll brett ut men här blir det alltså 1000 spänn back på en eftermarknadsprodukt som man inte ens vet hur länge den håller. Hur är det med garanti på dessa saker?
Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]