Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av volvo61
har köpt en s 60-04 som jag vill ha bättre ljud i, nu sitter HU-603+ minsta paketet i bilen.
Ska i första hand montera PA 300 slutsteg samt byta dörrhögtalare till något från MDS eller DLS. Samt att jag skulle vilja ha en lågnivåutgång från HU till en aktiv baslåda.
Vad bör jag tänka på ??? Kontakter, kablage, filter, passande diskanter i original hål mm????
Har ingen erfarenhet med ljud på nyare Volvo.
Har sökt men inte funnit exakt svar på mina frågor.
Mycket tacksam för svar. Per.
??:-/
av Micke008
Jag ersatte min stereo i min S60 med en eftermarknasstereo (beställde bilen utan stereo).

1. Så mitt första steg skulle vara en ny huvudenhet som fixar MP3 och Ipod samt gärna FLAC och AAC lossless.

2. Nya 6,5 basar till dörrarna och diskanter som du monterar på insidan av backspeglarna.

3. Slutsteg, här får du göra ett val hur du ska driva framsystemet om du väljer en huvudenhetet med aktiv delning och tidskompensering eller ej. Och om det är huvudenhetens effekt som ska driva högtalarna eller om de ska drivas av ett slutsteg. Om du väljer med aktiv delning så skulle du behöva 4kanaler för framsystem plus 1-2kanaler för bashögtalaren. Om du vill spara pengar använda de medföljande filtren till framhögtalarna så behöver du bara 2 kanaler till dem eller snålvarianten att köra på den inbygga effekten.

4. Välja en bas som passar, jag hade en 15" bas i sluten låda i min bil. Jag monterade basen vid skidluckan och körde oftast med den öppen. Det spelade inte jättestor roll om den är öppen eller stängd men någon dB mer får man med den öppen.

Sen kan man ju tänka på vikten när man väljer produkter, vilket inte jag gjorde utan siktade på bra ljud. Bara basen vägde 20KG å sen en låda på 20KG till och 3 slutsteg så jag hade nog minst 60KG extra vikt i bilen.

Brodit enl. min åsikt. Haft dem i +20 å[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]